Konferencja Marka Lokalna. Panel dyskusyjny samorządowców
W ostatniej części konferencji „MARKA LOKALNA – dobre praktyki, innowacyjne rozwiązania oddaliśmy głos samorządowcom, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach związanych z wdrażaniem strategii marek lokalnych w swoich JST.
W dyskusji udział wzięli: Agnieszka Mrówczyńska (Gmina Rawa Mazowiecka), Magdalena Polańska (Gmina Mszana Dolna) oraz Adrian Aleksandrowicz (Powiat Toruński), reprezentujący różne regiony Polski.
Odmienne doświadczenia dyskutantów wynikają zarówno z różnego położenia ich gmin, ich rodzaju czy wielkości. Samorządowcy spotkają się w swojej codziennej pracy z licznymi problemami. Bywa, że brakuje koordynacji działań, współpraca pomiędzy samymi gminami i jednostkami im podległymi bywa również trudna. Przez wiele lat nie było też potrzeby wdrażania rozwiązań, o jakich mowa, a gdy się pojawiały poddawano je licznym zmianom, albo z nich rezygnowano. Pomimo przeciwności samorządy realizują swoje strategie, zmieniając je na lepsze. Spotkanie prowadziła Olga Gałek z Fundacji Miejsc i Ludzi Aktywnych.
Agnieszka Mrówczyńska (Gmina Rawa Mazowiecka):
– Jesteśmy dopiero na początku drogi, jaką jest budowa marki lokalnej. Rawa Mazowiecka to 2 osobne JST: miasto i gmina. Większość ludzi spoza naszego regionu tego nie odróżnia, a nasze wydarzenia często odbywają się w konkretnych wioskach czy miejscowościach, a nie centralnie w jednej gminie.
– W ramach naszych działań promocyjnych chcieliśmy stworzyć logo, które ma odróżniać się od naszego herbu. Jeszcze jakiś czas temu lokalne działania związane z marką lokalną nie były u nas w żaden sposób skoordynowane. Teraz chcemy to zmienić.
– Zmiany we władzach lokalnych często powodują całkowite wywracanie strategii marek działo się tak np. w Łodzi. Dlatego ważne jest również to, żeby w budowanie porozumienia wokół marki zaangażować całą społeczność, także tę która jest w opozycji do obecnych lokalnych władz.
Magda Polańska (Gmina Mszana Dolna, Zagórzańskie Dziedziny):
– U nas aż trzy gminy tworzą wspólną markę. Mieszkańcy naszych gmin identyfikują się z grupą etniczną, jaką są Zagórzanie, którzy zamieszkują zarówno miasto, jak i gminę Mszana Dolna oraz gminę Niedźwiedź. Dzięki naszym działaniom wszystkie te jednostki wspólnie stworzyły markę Zagórzańskie Dziedziny.
Powiat Toruński (Adrian Aleksandrowicz):
– My też dopiero zaczynamy naszą przygodę z budowaniem marki. Nasz powiat to tzw. obważanek. Przez wiele lat lokalne władze nie czuły potrzeby odróżniania w komunikacji miasta od powiatu. Od jakiegoś czasu próbujemy to zmienić, próbując odróżnić się od miasta Toruń.
– Zmiany strategii marek są naturalnym procesem, który dotyczy nie tylko samorządów. Ważne jest przede wszystkim, żeby wierzyć w ich sens i pozostawać przy ich wprowadzaniu konsekwentnym – podsumowała dyskusję moderatorka Olga Gałek.
Forum Marki Lokalnej w ramach którego odbyła się dyskusja działa przy FRDL MISTiA. Forum jest przestrzenią do spotkania przedstawicieli samorządu, organizacji pozarządowych i ekspertów zajmujących się tematem marki lokalnej.
Samorządowców z Polski południowej serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniach Forum!