FRDL MISTiA jako strategiczny partner samorządów
Kolejny rok potwierdził strategiczną rolę FRDL MISTiA jako organizacji szkoleniowo-doradczej wspierającej samorządy terytorialne i sektor obywatelski w regionie, jak również w całej południowej Polsce, a także na Ukrainie.
Nasi eksperci pomagali gminom oraz ich partnerstwom w przygotowaniu strategii rozwoju, ale także różnych dokumentów branżowych z zakresu polityki społecznej, rewitalizacji, czy współpracy międzysektorowej.
Strategia rozwoju, mająca od niedawna swoje zakotwiczenie ustawowe, jest najważniejszym dokumentem na szczeblu lokalnym, diagnozującym podstawowe uwarunkowania, potrzeby i potencjały rozwojowe gminy, określającym wizję i cele rozwoju oraz zestaw działań realizacyjnych, wyznaczającym ramy dla pozostałych dokumentów gminnych (w tym aktów planowania przestrzennego) i integrującym je w ramach spójnej, stabilnej i długofalowej polityki rozwoju. Jednocześnie strategia traktowana jest jako instrument pozyskiwania środków zewnętrznych na najważniejsze inwestycje, w tym funduszy krajowych oraz środków europejskich w ramach nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Strategia ma również wymiar integracyjny oraz aktywizujący. Ma pomóc w realizacji potrzeb, oczekiwań i aspiracji mieszkańców oraz innych interesariuszy lokalnych. Współpraca w zakresie opracowania tego dokumentu,
w oparciu o model partycypacyjno-ekspercki, z uwzględnieniem obowiązujących wytycznych merytorycznych i proceduralnych, jest od lat najczęściej realizowaną przez naszych konsultantów usługą dla samorządów terytorialnych.
Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, w tym w zakresie współtworzenia Strategii Terytorialnej Stowarzyszenia Otulina Podkrakowska na lata 2021-2027, eksperci FRDL MISTiA byli angażowani również w procesy wsparcia ukraińskich samorządów i społeczności lokalnych. W 2023 r. udało się zakończyć prace nad Strategią Rozwoju Aglomeracji Lwowskiej do 2027 roku. Jest to pierwsza ukraińska strategia aglomeracyjna. Ma być inspiracją dla innych potencjalnych aglomeracji Ukrainy, które odegrają ważną rolę w procesie jej przyszłego rozwoju i odbudowy. Dokument powstał w ramach programu realizowanego przez Radę Europy pt. "Wzmacnianie decentralizacji i reformy administracji publicznej na Ukrainie" w ramach Centrum Doskonalenia ds. Dobrego Rządzenia (Centre of Expertise for Good Governance).
W 2024 r. konsultanci FRDL MISTiA mają już zaplanowane prace w zakresie planowania strategicznego i branżowego, realizacji audytów oświaty, prowadzenia badań i analiz oraz przygotowania projektów dla samorządów w Małopolsce, a także kontynuację wsparcia dla gromad ukraińskich w ramach drugiej edycji programu DOBRE, finansowanego przez Amerykańską Agencję ds. Rozwoju Międzynarodowego (USAID).
Bardzo dziękujemy Państwu za zaufanie i oczywiście polecamy się!
Oferta współpracy dostępna jest pod linkiem https://mistia.org.pl/doradztwo/oferta
Szczegółowych informacji udziela Dawid Hoinkis, Kierownik Zespołu ds. Doradztwa i Rozwoju, dawid.hoinkis@mistia.org.pl, tel.: 510 168 373.
Poniżej przedstawiamy skondensowane zestawienie wykonanych, kontynuowanych i rozpoczętych przez nas w 2023 r. usług konsultingowych.
1. Rozwój ponadlokalny:
- Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Stowarzyszenia Otulina Podkrakowska oraz Projekt Strategii Terytorialnej Stowarzyszenia Otulina Podkrakowska na lata 2021-2027 wraz z realizacją procesu konsultacji społecznych oraz procedury środowiskowej,
- Projekt Strategii Rozwoju Aglomeracji Lwowskiej do 2027 roku;
2. Rozwój lokalny - gminy:
- Województwo małopolskie:
- Strategia Rozwoju Gminy Jordanów do 2030 roku,
- Strategii Rozwoju Gminy Kłaj do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Wielka Wieś do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Zembrzyce do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Raba Wyżna do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Proszowice do roku 2030,
- Strategia Rozwoju Gminy Siepraw do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Poronin do 2030 roku;
- Województwo podkarpackie:
- Strategia Rozwoju Miasta Przeworska na lata 2023-2030;
- Województwo opolskie:
- Strategia Rozwoju Gminy Dobrzeń Wielki do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Krapkowice do 2030 roku,
- Strategia Rozwoju Gminy Lewin Brzeski do 2030 roku;
3. Rewitalizacja:
- Ocena stopnia wykonania i aktualności Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Skawina na lata 2016-2023,
- Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy Skawina na lata 2024-2030;
4. Polityka społeczna:
- Przeprowadzenie monitoringu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chrzanów na lata 2018-2023 dotyczącego roku 2022,
- Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chrzanów na lata 2024-2030;
5. Aktywizacja i partycypacja społeczna:
- Opracowanie Białej Księgi Dialogu, prezentującej i oceniającej praktyki w zakresie prowadzenia konsultacji oraz dialogu społecznego w Gminie Miasta Tarnowa – Urzędzie Miasta Tarnowa wraz z rekomendacjami zmian.