RAMOWY PROGRAM KURSU:
DZIEŃ I – 3 listopada 2025 r.: Przygotowanie do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, rozwiązania organizacyjne, regulacje prawne, schemat. Jak zrealizować nowe zamówienie w 24 h?
DZIEŃ II – 4 listopada 2025 r.: Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o wartości równej lub powyżej 130 000 zł/170 000 zł w trybach „awaryjnych, pilnych” – część I.
DZIEŃ III – 5 listopada 2025 r.: Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o wartości równej lub powyżej 130 000/170 000 zł w trybach „awaryjnych, pilnych” – część II. Realizacja umowy i możliwe zmiany.
DZIEŃ I – 3 listopada 2025 r.
Przygotowanie do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, rozwiązania organizacyjne, regulacje prawne, schemat. Jak zrealizować nowe zamówienie w 24 h?
Pierwszy dzień kursu to zapoznanie się z wymaganiami i przepisami regulującymi system zamówień publicznych. To także analiza ustawy pzp, aktów wykonawczych, ustaw i rozporządzeń istotnych do sprawnego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacjach pilnych - awaryjnych. Omówimy również zagadnienia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, warunków i wykluczenia, regulaminu komisji przetargowej oraz inne obejmujące procedury o wartości zamówienia poniżej oraz równej lub powyżej progów unijnych na przykładzie zamówienia z wolnej ręki / negocjacji bez ogłoszenia / trybu podstawowego. Zostanie podany praktyczny przykład przygotowania analizy potrzeb i wymagań wymagany w procedurach unijnych. Zostaną przedstawione rozwiązania, w jaki sposób w 24 h zrealizować procedurę realizacji zamówienia w sytuacji pilnej – awaryjnej poprzez zawarcie nowej umowy lub zmiany umowy zawartej z wykonawcą.
- Zestawienie regulacji prawnych związanych z systemem zamówień publicznych, w tym ustawy Prawo zamówień publicznych i aktów wykonawczych.
- Zmiany w systemie zamówień publicznych w 2026 roku. Praktyczne podpowiedzi.
- Analiza podstawowych pojęć i definicji. Informacje praktyczne.
- System zamówień publicznych z podziałem na rodzaje.
- Wartość zamówienia – obliczenie / schemat i wpływ na obowiązki wynikające z ustawy pzp.
- Rodzaj przedmiotu zamówienia (wstęp) – opis /określenie/wymagania.
- Warunki udziału, wykluczenia w procedurach zamówień publicznych w procedurach pilnych – awaryjnych.
- Mechanizm wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, gdy brakuje środków na realizację zamówienia.
- Rozwiązania organizacyjne - wymagania i obowiązki. Regulamin komisji przetargowej z uwzględnieniem sytuacji pilnej - awaryjnej.
- Realizacja zamówień publicznych w krótkim czasie – zestawienie gotowych rozwiązań. Część I.
- Uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki – analiza najczęściej występujących przypadków.
- Uzasadnienie wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia – analiza najczęściej występujących przypadków.
- Rozwiązania na zamówienie awaryjne - pilne 24h (opracowanie autorskie).
- Zestawienie regulacji prawnych związanych z omawianym zakresem tematycznym.
- Analiza potrzeb i wymagań w procedurach o wartości równej lub powyżej progów unijnych w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki.
- Analiza przypadku – ćwiczenia.
DZIEŃ II – 4 listopada 2025 r.
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o wartości równej lub powyżej 130 000 zł / 170 000 zł w trybach „awaryjnych, pilnych” – część I.
Podczas drugiego dnia kursu zostanie omówiony etap przygotowania do postępowania łącznie z omówieniem zaproszenia do negocjacji i załączników w zamówieniach z wolnej ręki. Na przykładowym rozwiązaniu omówimy i przećwiczymy: procedurę postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki z analizą możliwych błędów i nieprawidłowości, które często występują w tego typu procedurach. Lista sprawdzająca (wersja edytowalna) przed wszczęciem postępowania pozwoli praktycznie zweryfikować prawidłowe przygotowanie postępowania. Na przykładowych dokumentach zostanie omówiona procedura prowadzenia negocjacji z wykonawcą, unieważnienia postępowania, żądania wyjaśnień czy poprawy/uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń. Po zawarciu umowy uczestnicy poznają praktyczne rozwiązania związane z nadzorowaniem realizacji umowy w zamówieniach publicznych, konieczność przygotowania raportu z realizacji umowy, ogłoszenia o wykonaniu umowy.
- Schemat czynności w trybie zamówienia z wolnej ręki poniżej progów unijnych (klasyk).
- Schemat czynności w trybie zamówienia z wolnej ręki o wartości równej lub powyżej progów unijnych (klasyk).
- Schemat czynności w trybie zamówienia z wolnej ręki (in-house).
- Uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki – analiza przypadku. Schemat postępowania w oparciu o orzecznictwo KIO i opinie UZP. Ćwiczenia praktyczne.
- Ogłoszenie o planowanych postępowaniach w BZP.
- Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki w BZP – czy warto.
- Zaproszenie do negocjacji – niezbędne wymagania w zależności od okoliczności wyboru trybu.
- Strona organizacyjna przygotowania do postępowania.
- Zaproszenie do negocjacji – pisemność postępowania.
- Zestawienie dokumentów wymaganych w procedurze zamówienia z wolnej ręki w zależności od wartości zamówienia oraz przesłanki/okoliczności wyboru trybu.
- Analiza dokumentów złożonych w trybie zamówienia z wolnej ręki.
- Wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia w połączeniu z warunkami udziału w postępowaniu, podmiotowymi środkami dowodowymi, projektem umowy, protokołem odbioru, karami umownymi.
- Dokumentowanie postępowania. Zawarcie umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki.
- Unieważnienie postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki.
- Realizacja umowy – wymagania formalne. Część I.
- Lista sprawdzająca w trybie zamówienia z wolnej ręki przed wszczęciem postępowania. Dokumentacja, czynności.
- Lista sprawdzająca w przypadku umów, gdzie przedmiotem zamówienia jest dostawa, usługa lub robota budowlana – niezbędne minimum.
- Analiza przypadku – ćwiczenia.
DZIEŃ III – 5 listopada 2025 r.
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o wartości równej lub powyżej 130 000 zł / 170 000 zł w trybach „awaryjnych, pilnych” – część II. Realizacja umowy i możliwe zmiany.
Podczas trzeciego dnia kursu zostanie omówiony etap przygotowania do postępowania, łącznie z omówieniem zaproszenia do negocjacji i załączników, w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Na przykładowym rozwiązaniu omówimy i przećwiczymy: procedurę postępowania w negocjacji z analizą możliwych błędów i nieprawidłowości, które często występują w tego typu procedurach. Na wzorach dokumentów zostanie omówiona procedura prowadzenia negocjacji z wykonawcą, unieważnienia postępowania, żądania wyjaśnień czy poprawy/uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń. Po zawarciu umowy uczestnicy poznają praktyczne rozwiązania związane z nadzorowaniem realizacji umowy w zamówieniach publicznych, konieczność przygotowania raportu z realizacji umowy, ogłoszenia o wykonaniu umowy. W tej części kursu zostanie omówiona także technika prowadzenia postępowania w trybie pilnym dla przetargu nieograniczonego (wartość zamówienia równa lub powyżej progów unijnych) z terminem składania ofert 16 dni oraz skróconym okresem badania i oceny ofert wraz z dniem zawarcia umowy.
- Schemat czynności w trybie negocjacji bez ogłoszenia poniżej progów unijnych (klasyk).
- Schemat czynności w trybie negocjacji bez ogłoszenia o wartości równej lub powyżej progów unijnych (klasyk).
- Uzasadnienie wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia – analiza przypadku. Schemat postępowania w oparciu o orzecznictwo KIO i opinie UZP. Ćwiczenia praktyczne.
- Ogłoszenie o planowanych postępowaniach w BZP.
- Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy – obowiązek czy możliwość?
- Praca komisji przetargowej w trybie negocjacji.
- Negocjacje z wykonawcą.
- Przygotowanie SWZ, zaproszenie do złożenia oferty.
- Badanie i ocena ofert w trybie negocjacji bez ogłoszenia
- Unieważnienie postępowania – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
- Zawarcie umowy i nadzór nad realizacją umowy – rozwiązania organizacyjne. Dokumentacja.
- Zmiana umowy – aneksy. Zakres możliwości zmian w umowach zaplanowanych i niezaplanowanych. Dokumentacja, przykładowe rozwiązania. Lista sprawdzająca umowę. Ćwiczenia.
- Wykonanie umowy. Protokół odbioru. Przykładowe rozwiązanie. Raport z realizacji umowy w świetle art. 446 ust 1 ustawy pzp – przykład. Zestawienie praktycznych uwag. Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Wypełnienie oraz punkty krytyczne.
- Sprawozdania z udzielonych zamówień – przykład. Zestawienie uwag/ćwiczenia.
- Procedura pilna – szybka w trybie przetargu nieograniczonego.
- Ćwiczenia – panel warsztatowy.
Podsumowanie kursu.
Test sprawdzający wiedzę.