- Wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe.
- Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą (zmiany oceny w zw. Z covid-19 !)
- Sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
- Informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
- Informacje o celu, zakresie i sposobie zastosowania monitoringu.
• Uzgadnianie treści regulaminu z partnerami społecznymi.
• Publikacja i termin wejścia w życie regulaminu pracy.
2. Regulamin wynagradzania:
• Postanowienia obligatoryjne regulaminu wynagradzania.
• Relacja pomiędzy przepisami powszechnie obowiązującymi, a przepisami wewnętrznymi.
• Warunki przyznawania dodatków funkcyjnego i specjalnego.
• Wprowadzenie innych dodatków niż wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych
• Premie – uznaniowa, regulaminowa; nagrody pieniężne – analiza przykładowych postanowień.
• Czy istnieje możliwość regulacji wewnątrzzakładowej w przedmiocie dodatkowego wynagrodzenia rocznego w sferze budżetowej (przesłanki nabycia świadczenia, wysokość świadczenia, terminy wypłaty, składniki wynagrodzenia uwzględniane w podstawie naliczenia „trzynastek”, skutki przeniesienia pracowników pomiędzy pracodawcami, wpływ okresów niewykonywania pracy na zachowanie prawa do, trzynastki”)?
• Ograniczenia w tworzeniu świadczeń pracowniczych w regulaminie wynagradzania w JST.
• Skutki zmiany postanowień regulaminu wynagradzania/premiowania na niekorzyść pracowników w warunkach kryzysu epidemicznego.
• Pojęcie równego traktowania pracowników w zakresie kształtowania świadczeń pieniężnych.
• Uzgadnianie treści regulaminu z partnerami społecznymi.
• Publikacja i termin wejścia w życie regulaminu pracy.
3. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:
• Zakres przedmiotowy regulaminu ZFŚS. Najczęstsze błędy, klauzule dyskryminacyjne.
• Wysokość odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 r. Czy istnieje możliwość jego kształtowania, rezygnacji z tworzenia Funduszu i wypłacania świadczenia urlopowego?
• Zmiany w zakresie ZFŚS w tzw. „Tarczy 4.0”.
• Plan wydatków Funduszu; korekta w trakcie roku m.in. wynikająca ze zmiennej sytuacji ekonomicznej osób uprawnionych.
• Ustalanie i dokumentowanie sytuacji dochodowej: materialnej, życiowej itp. osób korzystających ze świadczeń socjalnych. Aktualizacja oświadczeń osób uprawnionych m.in. wynikająca ze zmiennej sytuacji ekonomicznej, w przypadku składania oświadczeń raz w roku. Zmiana treści regulaminu.
• Zasady procedowania przyznawania świadczeń socjalnych w warunkach ograniczonego lub wyłączonego kontaktu bezpośredniego ciał przedstawicielskich wynikające z zagrożenia epidemiologicznego. Przykładowe postanowienia regulaminu.
• Limity zwolnień wypłat z ZFŚS w wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz.2175) oraz ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568).
• Uzgadnianie treści regulaminu z partnerami społecznymi.
• Publikacja i termin wejścia w życie regulaminu ZFŚS.
4. Postanowienia wewnątrzzakładowe dotyczące praca zdalnej z uwzględnieniem postanowień tzw. „tarczy 4.0”:
• Forma i uzasadnienie powierzenia pracownikowi pracy zdalnej, forma świadczenia obowiązków pracowniczych w ramach pracy zdalnej.
• Odrębny regulamin, czy treść regulaminu pracy w zakresie pracy zdalnej.
• Dokumentowanie pracy zdalnej.
• Polecenie pracy zdalnej, a dokumentacja pracownicza.
• Czasokres powierzenia pracy zdalnej (wydłużanie i skracanie).
• Polecenie pracy zdalnej i skutki odmowy wykonania polecenia.
• Problematyka okoliczności i uwarunkowań np. brak sprzętu, brak dostępu do Internetu lub stabilnego łącza internetowego, warunki mieszkaniowe, stosunki rodzinne itp.
• Miejsce świadczenia pracy zdalnej.
• Bezpieczeństwo informacji przy pracy zdalnej – postanowienia procedur bezpieczeństwa.
• Praca zdalna, a telepraca i home office.
5. Organizacja naboru na wolne stanowiska urzędnicze pracowników samorządowych w warunkach kryzysu epidemicznego. Procedury, regulaminy:
• Typowe postanowienia procedury/regulaminu organizacji naboru w JST.
• Czy w związku z ryzykiem związanym z COVID – 19 można odstąpić od naboru na wolne stanowiska urzędnicze?
• Czy można żądać od kandydatów dodatkowych badań lekarskich?
• Nabór, a szczególny reżim sanitarny wynikający z kryzysu epidemicznego (minimalizacja kontaktu osobistego z kandydatem, postępowanie z dokumentacją przekazywaną przez kandydatów, organizacja testów on-line a reżimy sanitarne organizowania testów w sposób tradycyjny, rozmowa kwalifikacyjna) – modyfikacje treści regulaminu/procedury.
6. Pozostałe regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bhp – odzież, obuwie, środki ochrony osobistej, refundacja zakupu okularów itp.
Kadry, prawo pracy, płace