• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje w kadencji jst 2024-2029. Funkcjonowanie komisji skarg, wniosków i petycji. Praktyczne przykłady pism i wzory

Miejsce
Internet
Termin
10 października 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 22 października 2025 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Obywatele i podmioty są uprawnione do składania różnego rodzaju pism wyrażających niezadowolenie ze strony podmiotów i obywateli lub żądających określonych rozwiązań, ulepszeń czy sugestii. 
Skargi, wnioski i petycje - właściwe ich procedowanie od strony formalnej i odpowiednie załatwienie sprawy to niezwykle ważny aspekt w działalności samorządu ze względu na potencjalnie istotne konsekwencje społeczne dla organu stanowiącego i wykonawczego, a każdy radny i pracownik administracji ma styczność z tym zagadnieniem w swojej codziennej pracy. 
• Proponowane szkolenie to kompendium wiedzy w zakresie właściwej realizacji tego zadania w praktyce administracyjnej, szczególnie dla osób (radnych i pracowników), które będą rozpoczynały swoją działalność m.in. w przedmiotowym zakresie. 
Podczas szkolenia zostaną przedstawione najistotniejsze zagadnienia, których znajomość jest niezbędna do wykonywania przypisanych w tym obszarze zadań, a praktyczne przykłady pozwolą zrozumieć zależności i odpowiedni sposób rozwiązywania konkretnych sytuacji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie regulacji dotyczących powołania i funkcjonowania komisji skarg, wniosków i petycji w obecnej kadencji.
• Zapoznanie z zasadami, składem i trybem działania komisji.
• Zdobycie wiedzy dotyczącej przepisów regulujących postępowanie skargowo - wnioskowe oraz w sprawie petycji.
• Poznanie specyfiki uproszczonego postępowania w sprawie skarg, wniosków i petycji.
• Poznanie przykładowych dokumentów, które wpływają do organów i mogą pojawić się w toku prowadzonego postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi i poznanie praktycznych rozwiązań w problematycznych sytuacjach np. 
- Co zrobić w przypadku skargi na radnego lub na przewodniczącego rady?
- Co zrobić w sytuacji, gdy skarga wpłynęła po wyborach i nie była rozpatrzona w poprzedniej kadencji? 
- Czy przewodniczący rady lub komisji może samodzielnie przekazywać pisma według właściwości do innych organów? Czy ewentualnie może to zrobić komisja? 
- Kto i jakie poniesie konsekwencje w związku z nieterminowym załatwieniem sprawy? 
- Jak realizować prawo do prywatności osób składających skargi czy wnioski lub petycje (anonimizacja), i co z wpływającymi anonimami?
- Co należy zrobić z pismem, gdy trudno jest ustalić przedmiot żądania? Czy jest wnioskiem czy petycją? 
- Czy przewodniczący może wezwać do uzupełnienia braków i przedmiotu żądania? 
- Co zrobić w przypadku gdy skarga została wysłana elektronicznie i jest tylko imię i nazwisko, a nie ma adresu poza e-mailem? A co w przypadku gdy petycja jest wysyłana e-mailem?

zwiń
rozwiń
Program

1. Uregulowania i uwagi ogólne (wspólne) dotyczące skarg, wniosków i petycji:
a. Petycja, wniosek i skarga - jako narzędzia kontroli społecznej i instytucjonalnej - uregulowania prawne.
b. Petycja, wniosek i skarga – jak je odróżniać.
c. Właściwość organu do załatwienia petycji, skarg i wniosków.
d. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w toku toczącego się postępowania administracyjnego oraz po jego zakończeniu.
e. Ochrona danych osobowych osób składających petycje, wnioski lub skargi.
f. Dokumentowanie spraw związanych ze skargami, wnioskami i petycjami i wykonywanymi przez organy czynnościami.
g. Kontrola administracyjna i sądowa.
h. Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji.
2. Petycje:
a. Przedmiot, forma i treść petycji.
b. Prawo do składnia petycji oraz jej adresaci. 
c. Procedura załatwiania petycji:
• analiza podania i przyjęcie właściwego trybu,
• obowiązek umieszczenia petycji na stronie internetowej adresata petycji,
• termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia petycji,
• pozostawienie petycji bez rozpatrzenia,
• sposób załatwienia petycji.
d. Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego przy rozpatrywaniu petycji.
e. Petycja wielokrotna.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest adresowane do pracowników organów administracji samorządowej, a także radnych i pracowników urzędu gminy/starostwa powiatowego/urzędu marszałkowskiego obsługujących biuro rady gminy / powiaty / sejmiku.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec z zakresu procedur postępowania w JST, praktyk, od 2006 lat Sekretarz Gminy i Miasta. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UJ w Krakowie, specjalność administracja samorządowa oraz drugiego kierunku UJ: Europeistyka. Trener z praktycznym doświadczeniem w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania JST. Zajmuje się m.in. nadzorem nad sprawami związanymi z organizacją pracy urzędu i współpracą z radą. Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego. Ekspert w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 października 2025 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 6 października 20245 r.