1. Podstawa prawna regulująca zagadnienie postępowania skargowego, wnioskowego i petycji.
2. Różnica pomiędzy skargą, wnioskiem i petycją (przykłady).
3. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków i petycji mieszkańców składane do rady i rozpatrywane przez radę;
• obligatoryjna komisja rady – komisja ds. skarg, wniosków, petycji mieszkańców,
• uprawnienia i obowiązki radnego w postępowaniu skargowo-wnioskowym,
• skarga „na wójta, kierowników jednostek organizacyjnych i ich działalność”,
• upublicznienie uchwały skargowej a RODO (anonimizowanie).
4. Przyjmowania i rozpatrywania skarg – organizacja w strukturze urzędu i samorządowej jednostce organizacyjnej.
5. Działania organu niewłaściwego do rozpatrzenia skargi, wniosku.
6. Anonimy – czy rada rozpatruje anonimy?
7. Skarga „na skargę” – uzasadnienie bezzasadności.
8. Skarga „na radnego”.
9. Czy i jak rozpatrujemy skargi i wnioski przekazywane przez media oraz posłów i senatorów?
10. Tryb przyjmowania skarg i wniosków przez organ wykonawczy (wójta, burmistrza, prezydenta).
11. Tryb przyjmowania, rozpatrywania i rozstrzygania skarg i wniosków składanych do Rady;
• postępowanie dowodowe,
• tryb oraz terminy zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku (zasadna, bezzasadna),
• gwarancje konstytucyjne skarżącego,
• ochrona i prawa oskarżonego.
12. Nadzór i kontrola nad postępowaniem skargowym i wnioskowym.
13. Petycje obywateli – organ właściwy i tryb postępowania.
14. Skargi i wnioski przekazywane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne.
15. Orzecznictwo – omówienie wybranych przykładów.
16. Przykłady nieprawidłowości.
17. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Radni, biuro rady