1. Nowa procedura awansu na stopień nauczyciela mianowanego połączona z oceną pracy nauczyciela.
2. Szczegółowa analiza okresu przejściowego – postępowanie egzaminacyjne w dotychczasowej procedurze w przypadku nauczycieli kontraktowych i w nowej procedurze w przypadku nauczycieli początkujących.
3. Równoległe obowiązywanie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020 r. poz. 2200) oraz nowego rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1914) – analiza poniższych zagadnień pod kątem awansu nauczycieli kontraktowych (według przepisów dotychczasowych) i nauczycieli początkujących (według nowej procedury).
4. Wniosek nauczyciela o podjęcia postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego:
• terminy złożenia wniosku,
• dokumenty dołączone do wniosku (w tym zawartość dotychczasowego oraz nowego zaświadczenia wydawanego przez dyrektora szkoły).
5. Dotychczasowe oraz nowe wymagania na stopień nauczyciela mianowanego.
6. Analiza formalna wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.
7. Powołanie komisji egzaminacyjnej w składzie określonym przepisami ustawy Karta Nauczyciela (przykład dokumentu).
8. Zadania i tryb pracy komisji egzaminacyjnej odpowiednio dla nauczyciela początkującego i kontraktowego:
• zapoznanie komisji odpowiednio z opinią o przeprowadzonych zajęciach oraz z oceną pracy nauczyciela początkującego lub z oceną dorobku zawodowego nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego,
• przeprowadzenie egzaminu – szczegółowe omówienie,
• podjęcie rozstrzygnięć w postaci stwierdzenia zdania lub niezdania egzaminu.
9. Zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję egzaminacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).
10. Protokół z przebiegu prac komisji egzaminacyjnej (przykład dokumentu).
11. Nadanie, odmowa nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, w drodze decyzji administracyjnej – z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego.
12. Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu nauczyciela mianowanego.
13. Przetwarzanie danych osobowych nauczyciela w postępowaniu egzaminacyjnym.
14. Wprowadzenie, z pozycji gminy, danych dotyczących awansu zawodowego nauczyciela do Systemu Informacji Oświatowej.
15. Odpowiedzi na pytania.
Oświata