• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Arkusz organizacji szkoły i przedszkola - przygotowanie projektu organizacji oraz jego zatwierdzenie. Finansowanie dzieci z Ukrainy w polskich szkołach i przedszkolach

Program i formularz zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, które pozwoli prawidłowo przygotować arkusz organizacyjny przedszkola i szkoły.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, które umożliwi zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2022/2023, w tym szczególnie trudnym dla samorządów czasie, związanym z niepewnością, wynikającą z napływu dzieci z Ukrainy do polskich szkół. Podczas spotkania przekażemy wiele praktycznych wskazówek zarówno dla dyrektorów szkół czy przedszkoli, jak i przedstawicieli organów prowadzących, którzy będą dokonywać analizy oraz zatwierdzenia organizacji pracy placówek oświatowych na kolejny rok szkolny. Zwrócimy szczególną uwagę na możliwości optymalizacji kosztów bez straty dla uczniów i nauczycieli. Omówimy także sposób finansowania nauki dzieci z Ukrainy w polskich szkołach i przedszkolach, tak aby samorząd i dyrektor szkoły mogli podjąć optymalnie finansowe decyzje, co do organizacji zajęć dla tych uczniów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Oprócz prawnych aspektów skupimy się na aspekcie finansowym arkusza. Wytłumaczymy Państwu m.in. zależność pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a subwencją oświatową: wskażemy na jakie wydatki w szkole otrzymują Państwo subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
  • Omówimy sposób finansowania dzieci z Ukrainy, wskażemy koszty organizacji zajęć i oddziałów w odniesieniu do wysokości subwencji oświatowej/dotacji.
  • Przedstawimy Państwu możliwości konstrukcji arkusza, w taki sposób, aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie (bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując przy tym system wynagradzania).
  • Wyjaśnimy, jakie zmiany należy wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję oświatową (poprzez wykorzystanie danych statystycznych SIO na dzień 30 września).
  • Szkolenie będzie połączeniem prawnych aspektów budowy arkusza z uwzględnieniem efektów finansowych. Finanse wytłumaczymy dwutorowo – z jednej strony jak zmniejszyć wydatki, a z drugiej jak otrzymać wyższą subwencję oświatową.
  • Wskażemy, jak decyzje, które podejmuje dyrektor i samorząd wpływają na finanse, tj. na wydatki i dochody z subwencji. Pokażemy dlaczego znajomość zależności pomiędzy arkuszem a wydatkami i subwencją jest niezbędna do optymalizacji wydatków na oświatę, zarówno na poziomie szkoły, jak i samorządu.
  • Umożliwimy konsultację kwestii problemowych z ekspertem- praktykiem w celu uniknięcia błędów i nieprawidłowości przy opracowywaniu i zatwierdzaniu arkusza organizacyjnego.
zwiń
rozwiń
Program

I. Przygotowanie i zatwierdzenie arkusza organizacji szkoły i przedszkola.
1. Uwarunkowania prawne. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
2. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
3. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
4. Oddziały łączone.
5. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
6. Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne; zajęcia w ramach kkz; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
7. Nauczanie indywidualne.
8. Świetlica szkolna.
9. Internat.
10. Wynagrodzenia nauczycieli.
11. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
12. Etat przeliczeniowy.
13. Godziny ponadwymiarowe:

  • korzyści i ograniczenia;
  • wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jst;
  • kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa?
  • czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły?
  • kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? 
  • przykłady i kalkulator.

14. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
15. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
16. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
17. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności:

  • na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? Jakie dane wpływają na jej wysokość?
  • jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?

18. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy uważać?
II. Finansowanie dzieci z Ukrainy w polskich szkołach i przedszkolach.
1. Podstawa prawna kształcenia i finansowania uczniów z Ukrainy.
2. Przepisy ustawy - Prawo oświatowe: oddziały ogólnodostępne, oddziały przygotowawcze, bezpłatna nauka języka polskiego.
3. Subwencja oświatowa według stanu na dzień 30 września 2021 r. a obecne wydatki.
4. Koszty utworzenia oddziału przygotowawczego a wysokość subwencji oświatowej/dotacji.
5. Koszty organizacji bezpłatnej nauki języka polskiego a wysokość subwencji oświatowej/dotacji.
6. Porównanie wydatków na ucznia z Ukrainy w oddziale ogólnodostępnym i przygotowawczym.
7. Dotacje na uczniów z Ukrainy w przedszkolach i szkołach dotowanych - czy dotacje są należne, jaka jest ich wysokość? Obliczenie dotacji dla ucznia w oddziale ogólnodostępnym, przygotowawczym i z bezpłatną nauką języka polskiego.
8. Wpisywanie ucznia z Ukrainy do SIO.
9. Model przedstawiający wzrost zadań z rezerwy 0,5% subwencji oświatowej w związku z większą liczbą uczniów z Ukrainy.
III. Odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek samorządowych, pracownicy samorządowi odpowiedzialni za sprawy z zakresu oświaty oraz pracownicy centrów usług wspólnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 309 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.mistia.org.pl do 6 kwietnia 2022 r.