Dzień I
I. Antykorupcja i etyka - jak wykazać należytą staranność w zapobieganiu nadużyciom.
1. Najnowsze standardy - wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych
programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym.
2. Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiań instytucjonalnych
oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
3. Istota i formy korupcji w sektorze publicznym.
- Osoba pełniąca funkcję publiczną.
- Korzyść majątkowa i osobista.
- Płatna protekcja, czyli „handel wpływami”.
- Kontratyp zwyczaju.
4. Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce.
5. Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji.
6. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji.
7. Elementy systemu antykorupcyjnego:
- Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji.
- Ocena ryzyka korupcyjnego.
- Elementy procedury - polityka prezentowa i rejestry korzyści.
- Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych.
- Misja służby publicznej i budowanie jej etosu.
- Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu.
- Przykłady sytuacji konfliktu interesów i zagrożenia korupcyjnego.
- Kompetencje i zadania pracowników.
- Monitorowanie i ocena zgodności.
- Utrwalanie prawidłowych postaw i budowanie świadomości – szkolenia.
- Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje.
- Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO.
- Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy.
II. Etyka i kultura etyczna w organizacji:
- Etyka w urzędzie:
- Jawność działania urzędu.
- Istota etyki w pracy urzędu.
- Zasady etyczne.
- Znaczenie etyki zawodowej w kształtowaniu postaw pracowników samorządowych.
- Wiedza i świadomość etyczna.
- Szkolenia zespołu – utrwalanie prawidłowych postaw – zapoznawanie zatrudnianych z zasadami odpowiedzialności karnej za nadużycia.
- Zarządzanie a promowanie postaw etycznych – rola przełożonego.
- Sygnalista jako część systemu compliance - Dyrektywa (UE) 2019/1937.
- Polityka Etyczna w ramach organizacji.
- Kodeks Etyki pracownika samorządowego – elementy.
- Nadużycia w prawie pracy – zjawisko mobbingu i dyskryminacji.
Dzień II
I. JST a ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu – element przeciwdziałania nadużyciom
- Dlaczego organy JST muszą znać ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i terroryzmowi? Obligatoryjna instrukcja postępowania w każdej JST na wypadek podejrzenia prania pieniędzy (art. 83 ustawy).
- Wytyczne Ministerstwa, forma i treść przekazywanych informacji.
- Instytucje obowiązane – uwaga na wynajem nieruchomości.
- Zawartość obowiązkowej instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa i podstawowe definicje:
- Wymóg prawny instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa w JST (art. 83 ustawy).
- Elementy składowe instrukcji.
- Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i jego treść.
- Rejestr powiadomień i wzór notatki.
5. Dodatkowe obowiązki starostw w kontekście NGO - strategia przeciwdziałania praniu pieniędzy –
raportowanie o zasobach kadrowych starostw.
II. Sygnaliści – wpływ na system raportowania nadużyć w kontekście opublikowanego projektu ustawy
- Informacje wprowadzające – prosty, tani i efektywny system w organizacji.
- Mamy projekt ustawy o sygnalistach – ochrona na gruncie nowych przepisów:
- Zakres przedmiotowy – jakie naruszenia mogą być raportowane?
- Sygnalista anonimowy – wyzwanie dla organizacji.
- Wewnętrzny kanał dokonywania zgłoszeń.
- Podmioty zobowiązane.
- Opracowanie i wdrożenie indywidualnej procedury, szkolenia.
- Wypracowanie modelu przesyłania i odbierania zgłoszeń.
- Analiza zgłoszenia i plan działania (materiał dowodowy, dialog z sygnalistą, kontakt z zainteresowanymi, skład zespołu wyjaśniającego) .
- Informacje zwrotne udzielane sygnaliście - terminy.
- Wyciąganie konsekwencji i podejmowanie działań naprawczych.
- Zgłoszenie organom ścigania.
Ochrona danych osobowych, RODO