• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wydawanie decyzji administracyjnych - wybrane zagadnienia. Kodeks postepowania administracyjnego w praktyce

Miejsce
Internet
Termin
20-21 sierpnia 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
609/649 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i formularz zgłoszenia

Cena: 649 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 6 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 609 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejsze zasady KPA.

Ważne informacje o szkoleniu

• Częste zmiany regulacji prawnych oraz orzecznictwa powodują, że nawet praktycy ze sporym doświadczeniem administracyjnym mogą niewłaściwie stosować i interpretować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. 
• Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe zaprezentowanie zagadnień z zakresu postępowania administracyjnego oraz procedury w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej oraz zwrócenie uwagi na najczęściej popełniane błędy proceduralne oraz błędy w wydawanych decyzjach administracyjnych. Wskażemy także na najnowsze zmiany wprowadzone w ostatnim czasie do Kodeksu postępowania administracyjnego. Zajęcia będą miały charakter wykładowo-warsztatowy, będą także poparte licznymi przykładami, a po każdym module uczestnicy rozwiążą praktyczne przypadki, przygotowane w oparciu o orzeczenia sądów administracyjnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie i ugruntowanie praktycznej wiedzy dotyczącej prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji administracyjnej.
• Zapoznanie z najnowszymi zmianami przepisów w zakresie procedury administracyjnej ze szczególnym uwzględnieniem regulacji dotyczących e-doręczeń.
• Przedstawienie najczęściej popełnianych błędów proceduralnych w prowadzonych postępowaniach oraz w wydawanych decyzjach administracyjnych.
• Uporządkowanie wiedzy z zakresu:
- zasad prawidłowego liczenia terminów, 
- zasad skutecznego doręczania w kraju i za granicę, w tym doręczenia elektronicznego,
- zasad skutecznego doręczenia w sytuacji, gdy w postępowaniu uczestniczy tylko jedna strona, w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wielością stron postępowania, czy w sytuacji, gdy stronami postępowania są małżonkowie zamieszkali pod tym samym adresem.
• Uzyskanie odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości lub pytania, w tym między innymi:
- Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień złożenia wniosku, czy też dzień jego uzupełnienia, jeśli wniosek był niekompletny?
- Czy możemy przedłużyć postępowanie od razu o 3 miesiące? 
- Czy miesiąc to 30 dni?
- Na czym polega "podwójne awizo" i jaka jest jego skuteczność? 
- Komu doręczyć decyzję w przypadku śmierci strony? 
- Jak redagować uzasadnienie decyzji administracyjnej, aby jego treść była zrozumiała dla stron? 
- Czy decyzja ostateczna jest zawsze prawomocna?
- Jaka jest skuteczność wycofania złożonego wcześniej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez stronę? 
- Czy elektroniczne podpisanie pisma głównego skutkuje także podpisaniem załączonych do niego plików? 

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I.- 20 sierpnia
1. Właściwość miejscowa, rzeczowa:
miejsce zamieszkania a miejsce zameldowania.
2. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne:
• Interpretacja zasady pisemności: załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji - zastosowanie praktyczne, „prostota i szybkość postępowania” (art. 106).
• Nowy art. 14a: „Organy administracji publicznej umożliwiają stronom ocenę działania urzędów kierowanych przez te organy, w tym pracowników tych urzędów.” Jak w praktyce zrealizować ten zapis?
• Zasada współdziałania organów. Jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa? Współdziałanie organów jako obowiązek, zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania.
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony. Czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I instancji można ją skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron - obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych.
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej. Co oznacza w praktyce obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw. Jak praktycznie realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada trwałości decyzji ostatecznych. Kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
3. Ostateczność, prawomocność a wykonalność decyzji administracyjnej.
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa, potwierdzanie własnoręczności podpisu: Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym - sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
6. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie - przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie, niezbędne elementy zawiadomienia.
7. Prawo strony do wniesienia ponaglenia - forma pouczenia, pozostawienie ponaglenia bez rozpoznania.
8. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
9. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia - wymogi co do treści obwieszczenia.
10. Wszczęcie postępowania. Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych? Analiza orzecznictwa
11. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania - forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków?
12. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.
Dzień II.- 21 sierpnia
13. Skuteczne doręczanie w praktyce:

• Obowiązujące zasady doręczeń.
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do innych organów administracji publicznej w kraju.
• Nowa forma doręczenia wydruku pisma w formie elektronicznej, uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma.
• „Fikcja doręczenia”, podwójne awizowanie.
• Ustawa o doręczeniach elektronicznych - e- doręczenia wg nowych zasad, nowe terminy obowiązywania, k.p.a. a prawo pocztowe, e-PUAP a e-doręczenia.
14. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań - upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe. 
15. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów - (art. 10) - nowe obowiązkowe elementy zawiadomienia. W jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony?
16. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki:
• Nowe uprawnienie stron postępowania administracyjnego, nowa formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.
• Czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji, czy będzie ono skuteczne?
• Czy można takie oświadczenie wycofać, czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne?
• Czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie?
17. Europejska współpraca administracyjna - zakres pomocy, wniosek o jej udzielenie, język wniosku, koszty.
18. Wyłączenie pracownika:
• Czy w oparciu o zapis art.24 § 1 pkt 5 należy wyłączyć pracownika, w sytuacji, gdy decyzja przez niego wydana została uchylona przez organ wyższego stopnia a sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia w I instancji?
• Kiedy pracownik powinien być wyłączony ze względów rodzinnych - jak liczyć stopnie pokrewieństwa i powinowactwa?
19. Decyzje administracyjne - najczęściej popełniane błędy, „naprawianie tego, co zepsute”. Oczywista omyła pisarska, a błąd merytoryczny, prawo do samokontroli organu I instancji - uwzględnienie odwołania w całości.
20. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
21. Skargi i wnioski, zaświadczenia.
22. Podsumowanie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszyscy pracownicy administracji rządowej i samorządowej, biorący udział w wydawaniu decyzji administracyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener procedur administracyjnych i systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (szkolenia z zakresu k.p.a., bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony „sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych - szkolenia radnych). Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne jst. Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert-Urzędnik”, „Urząd na miarę Europy”). Uczestniczył w programie Grundwig 2: Adults Education - Digital Literacy w Bergen (Norwegia) - współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Stawiarska
Informacje dodatkowe

Cena: 649 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 6 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 609 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 14 sierpnia 2025 r.