1. Podstawy prawne zasad rozliczania, kwalifikowalności, rachunkowości i sprawozdawczości projektów realizowanych w ramach różnych Programów Operacyjnych 2021-2029.
• Wspólnotowe akty prawne, Rozporządzenia KE.
• Uregulowania i wytyczne krajowe.
• Ustawa o rachunkowości.
2. Polityka rachunkowości projektów.
• Zasady wynikające z uregulowań o rachunkowości, wytycznych oraz zawartych umów.
• Odrębna ewidencja księgowa.
• Sposób dokumentowania i opisywania dowodów księgowych.
3. Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości w związku z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych w sektorze prywatnym z uwzględnieniem przepisów poszczególnych Programów Operacyjnych.
• Wyodrębniona ewidencja środków trwałych oraz ich umorzenie.
• Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych.
• Wyodrębniona ewidencja rozrachunków.
• Wyodrębniona ewidencja kosztów.
• Wyodrębniona ewidencja przychodów.
• Zasady (metody) księgowania dotacji, przychodów projektu oraz zwrotów niewykorzystanych środków.
• Ewidencja pomocnicza pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym - przykłady zastosowań.
• Prezentacja dotacji w sprawozdaniu finansowym jednostki oraz jej wpływ na ocenę działalności jednostki w danym okresie sprawozdawczym.
4. Instrukcja obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych związanych z realizacją projektów unijnych.
• Dokumenty finansowo-księgowe.
• Dokumenty merytoryczne.
• Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu.
• Kontrola merytoryczna.
• Kontrola formalna.
• Kontrola rachunkowa.
• Przykłady nieprawidłowości i nadużyć w trakcie realizacji i dokumentacji rozliczeniowej projektów.
5. Podstawy kwalifikowania wydatków.
• Zasady kwalifikowalności, kwalifikowalność czasowa, geograficzna.
• System rozliczeń, zmiany w projekcie.
• Zasady prawne kwalifikowalności w projektach realizowanych w ramach pomocy publicznej.
• Rozliczenie kosztów ogólnych i ryczałtowych.
• Wkład własny.
6. Szczególne wymogi jednostek udzielających dotacji:
• Opisywanie dokumentów.
• Opis związku wydatku z projektem.
• Wydatki wspólne.
• Udokumentowanie poszczególnych rodzajów wydatków.
• Dokumentowanie zapłaty.
• Sprawozdawczość.
7. Zasady zarządzania i kontroli.
• System audytu i kontroli projektów w ramach różnych Programów operacyjnych
• Kontrole systemowe, kontrola na miejscu, weryfikacje wydatków.
• Przykłady praktyczne najczęściej występujących błędów i nieprawidłowości podczas wdrażania projektów.
8. Obowiązki sprawozdawcze.
9. Zmiany w obszarze kwalifikowalności wydatków w stosunku do perspektywy 2014-2020, w tym:
• zakupy środków trwałych i ich amortyzacja.
• nowe zasady dotyczące cross-financingu (na podstawie „zasad finansowania FERS”).
• Kwalifikowalność VAT (z uwzględnieniem krajowych regulacji ograniczających możliwość kwalifikowania VAT w projektach PUP).
• Realizacja projektu w partnerstwie, prawidłowość wyboru partnera w perspektywie 2021-2027.
10. Trwałość projektu EFS+ wynikająca z poniesienia wydatków w ramach cross-financingu, w tym:
• Trwałość wynikająca z cross-financingu a trwałość rezultatów projektu.
• Sposoby i możliwości weryfikacji, kontrola trwałości.
• Przesłanki i konsekwencje niezachowania trwałości.
• Zagadnienia związane ze zmianą lokalizacji w sytuacji, kiedy poniesiono wydatki z c-f na remont czy przystosowanie budynku.
11. Zasada konkurencyjności.
12. Podatki w funduszach strukturalnych i Funduszu Spójności.
• Podatek dochodowy a dotacje.
• Co z podatkiem VAT?
Fundusze europejskie i pomoc publiczna