1. Odbiorcy dostępności – wprowadzenie:
• Kim są osoby ze szczególnymi potrzebami? (Przegląd definicji i grup odbiorców, nie tylko osób z niepełnosprawnościami).
• „Potrzeby w potrzebach” – zróżnicowanie indywidualnych wymagań w ramach poszczególnych grup (ruchowe, sensoryczne, poznawcze, seniorzy, inni).
2. Dostępność architektoniczna – wymogi i dobre praktyki:
• Dojście do budynku i wejście (podjazdy, drzwi, progi, parking dla osób z niepełnosprawnościami).
• Pionowe i poziome ciągi komunikacyjne wewnątrz (przestrzenie manewrowe, korytarze, windy, oznakowanie kierunkowe).
• Pomieszczenia dla klientów i pracowników (stanowiska obsługi na odpowiedniej wysokości, dostępne toalety, oświetlenie, kontrastowe oznaczenia).
3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna – komunikacja bez barier:
• Informacja wizualna (czytelne druki i formularze, prosta grafika, kontrast, piktogramy).
• Informacja głosowa (systemy zapowiedzi głosowych, infolinia dostępna dla osób słabosłyszących – np. pętle indukcyjne).
• Informacja dotykowa (alfabet Braille’a na oznaczeniach, mapy tyflograficzne, materiały w formacie ETR – łatwym do czytania i zrozumienia).
• Zasady prostego języka w komunikacji urzędowej (klarowne przekazy dla wszystkich odbiorców).
4. Dostępność cyfrowa – strony internetowe i e-dokumenty:
• Strona internetowa urzędu – zgodność z ustawą o dostępności cyfrowej i standardem WCAG 2.1 (struktura, nawigacja, opisy alternatywne, deklaracja dostępności).
• Dostępność dokumentów elektronicznych (publikacje PDF, DOC itp. – właściwa struktura, tagowanie, opisy obrazów, czytelność).
• Narzędzia do sprawdzania dostępności cyfrowej i najczęstsze błędy do uniknięcia.
5. Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami:
• Obowiązki urzędu w zakresie ewakuacji i ratunku dla osób z ograniczeniami (wymogi prawne, plany ewakuacyjne).
• Przygotowanie procedur ewakuacyjnych uwzględniających różne niepełnosprawności (ruchowe, sensoryczne, intelektualne)
• Środki i sprzęt wspomagający ewakuację (wózki ewakuacyjne, specjalne maty, alarmy świetlne/dźwiękowe).
• Przykłady rozwiązań i dobrych praktyk w instytucjach publicznych.
6. Podsumowanie:
• Omówienie kluczowych wniosków ze szkolenia.
• Sesja pytań i odpowiedzi, dyskusja.