1. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych, za czynności związane z przygotowaniem jednostki do zamknięcia roku budżetowego 2022 oraz otwar-ciem roku 2023.
2. Plan sytuacyjny – jakie są zasady opracowania i czy jest obowiązek stosowania.
3. Czy główny księgowy ma obowiązek opracowania dokumentacji inwentaryzacyjnej, czy może po-prawiać błędy w arkuszach spisu z natury i czy może być członkiem zespołu spisowego/komisji.
4. Organizacja prac i podział czynności przed zamknięciem ksiąg rachunkowych – przykładowy
harmonogram, a w tym:
• określenie terminu spływu do komórki księgowości dowodów księgowych podlegających
ujęciu w księgach rachunkowych danego roku – oświadczenie,
• wykaz czynności do wykonania w:
- ostatnim kwartale 2022 r.,
- od 1.10.2022 r. do 15.01.2023 r.,
- od 1 stycznia do 26 marca 2022 r. i do końca marca 2023 r.
- dni wolne od pracy i ich wpływ na dotrzymanie ustawowych terminów.
• skorygowanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
• rozliczenie zaliczek stałych i jednorazowych oraz dotacji,
• rozliczenia z budżetami, w tym odprowadzenie do odpowiedniego budżetu pobranych
dochodów i niewykorzystanych środków na wydatki.
• rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów,
• koszty i zobowiązania na przełomie roku,
5. Księgowania na koniec roku w tym: odsetki za zwłokę, odpisy aktualizujące wartość należności, od-pisy z tytułu trwałej utraty wartości, zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego i przy-szłych lat, dodatkowe wynagrodzenie roczne, umorzenie/amortyzacja.
6. Przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów, a w tym:
• metody, częstotliwość i terminy inwentaryzacji,
• etapy prawidłowo przeprowadzonego spisu z natury,
• niezbędne warunki do kompensaty nadwyżek i niedoborów,
• uzgodnienie sald z bankami i kontrahentami - etapy,
• czy jednostka może wprowadzić tzw. milczące uzgodnienie salda,
• najczęstsze przyczyny powstawania różnic inwentaryzacyjnych w stanie należności jednostki,
• weryfikacja sald z dokumentacją źródłową – etapy, przykłady,
7. Wycena składników odpisanych w koszty, a stanowiących zapas na dzień bilansowy.
8. Zapewnienie kompletności i poprawności zapisów w księgach rachunkowych.
9. Przeksięgowania roczne.
10. Sporządzenie ostatecznego zestawienia obrotów i sald oraz trwałe zamknięcie ksiąg rachunko-wych.
11. Panel dyskusyjny.
Finanse, rachunkowość, podatki