• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wszystko o najnowszych zasadach i interpretacjach obowiązujących przepisów - jak prawidłowo wydawać, kontrolować, wygaszać i cofać zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych? Co organ zezwalający może, a co musi?

online
Miejsce
Internet
Termin
25 czerwca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
419/459 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 11 czerwca 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.

Proponujemy Państwu szkolenie dotyczące wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zapraszamy na nie przede wszystkim pracowników wydziałów działalności gospodarczej, członków GKRPA, czy pełnomocników ds. profilaktyki.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia zaprezentujemy praktyczne i wyczerpujące informacje dotyczące wszystkich aspektów procedur stosowanych m.in. przy wydawaniu zezwoleń (szczególnie w sezonie letnim 2025), wygaszaniu ich z powodu naruszeniu terminu wniesienia II raty opłaty, czy też cofaniu zezwoleń. Omówimy wątpliwości interpretacyjne dotyczące zarówno stosowania przepisów Kpa, jak i ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa przedsiębiorców, opłaty skarbowej i wielu innych ustaw, mających wpływ na funkcjonowanie w praktyce zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznanie, przypomnienie zagadnień dotyczących wydawania, zmiany, wygaszania i cofania zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
• Zdobycie, uzupełnienie, uporządkowanie wiedzy z zakresu przepisów i ich zastosowania w praktyce.
• Poznanie aktualnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa, mających zastosowanie do zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
• Ułatwienie pracy bieżącej urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu, szczególnie od początku 2023 r.
• Zdobycie, pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad współpracy urzędnika ze stronami postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe i rozwiązywanie bieżących problemów.
• Rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych przez uczestników szkolenia.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych i dydaktycznych w formie wyciągów z obowiązujących przepisów koniecznych w pracy bieżącej urzędnika zajmującego się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu, niezbędne wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu administracyjnych w bardzo różnych sytuacjach oraz najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w bieżących sprawach, trudnych sytuacjach prawnych, pomocne do interpretacji przepisów przy wydawaniu opinii i decyzji w sprawach alkoholowych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Zezwolenia jednorazowe i kateringowe - różnice i podobieństwa:
• Festyn a impreza masowa – jakie zezwolenie wydać?
• Czy organ musi czy może wydać takie zezwolenia?
• Czy obowiązują zasady sytuowania i kto je sprawdza?
• Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku?
• Które zezwolenia funkcjonują na festynach, w food truckach, przyczepach kempingowych, w domach weselnych, u fryzjerów, itp…
• Czy można pozwolić na sprzedaż alkoholu w miejscu, gdzie obowiązuje ustawowy zakaz spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych?
• Czy organ zezwalający może ustalić warunki korzystania z zezwolenia jednorazowego?
• Zezwolenia kateringowe – poprawna treść i zasady jego funkcjonowania.
• Nalewki i alkoholowe produkty regionalne na festynach.
2. Procedura wydawania zezwoleń „stałych” na sprzedaż alkoholu w 2025 roku:
• Nowe kody PKD i ich znaczenie.
• Poprawna treść wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania.
• Tytuł prawny do lokalu - jakich dokumentów wymagać?
• Decyzja o zatwierdzeniu zakładu czy zaświadczenie Sanepidu?
• Winiarze, pszczelarze, sadownicy- jakie warunki muszą spełniać.
• Zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?)
• Kiedy należy zastosować art. 64 KPA, art. 10 i art. 79a KPA.
• Procedura przekazywania sprawy do organu opiniującego.
• Jak prawidłowo ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia.
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Kiedy pobrać opłatę podstawową, a kiedy podwyższoną?
• Ponaglenie - procedura organu.
• Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i zażalenia.
• Nowe zasady doręczania pism przez organ administracji. 
3. Jak zastosować art.127 §1a KPA przy wydawaniu i wygaszania zezwoleń na sprzedaż alkoholu:
• Jakie pouczenie o środku zaskarżenia zastosować w decyzji: odwołanie do SKO czy skargę do WSA?
• Różnica między ostatecznością a prawomocnością zezwolenia.
• Kiedy można wprowadzić wydane zezwolenie do CEIDG?
4. Zmiana treści zezwolenia:
• Przekształcenie firm - kiedy i komu można zmienić zezwolenie, a kiedy odmówić zmiany?
• Zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców - kiedy powodują konieczność zmiany zezwolenia a kiedy nie (zmiana adresu magazynu dystrybucyjnego, zmiana adresu, nazwiska, nazwy lokalu lub firmy).
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenie o trybie zaskarżenia w decyzji.
• Czy przedsiębiorca może zgłosić zmiany z wyprzedzeniem czasowym?
5. Termin wniesienia II raty - 31 maja 2025r.(sobota):
• Przelewy internetowe i bankowe - jak ocenić prawidłowość zachowania terminu wniesienia opłaty.
• Brak opłaty ii raty w terminie - kiedy i jak naliczyć dodatkowe 30 % opłaty?
• Opłata wniesiona w niepełnej wysokości – do których zezwoleń doliczyć 30% opłaty.
• Obowiązki organu w trakcie 30 dni po upływie terminu wniesienia II raty.
6. Zmiana przedsiębiorcy sprzedającego alkohol w tym samym lokalu:
• Jak sprawnie przeprowadzić procedurę wygaszenia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcy likwidującemu działalność w punkcie sprzedaży i wydania zezwolenia nowemu przedsiębiorcy w tym samym punkcie.
• Od kiedy nowy przedsiębiorca może uzyskać zezwolenie po wygaszeniu zezwolenia poprzedniemu przedsiębiorcy?
• Problem rotacji przedsiębiorców posiadających zezwolenia w „Żabkach”.
• Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż - kto i komu może sprzedać zapasy alkoholu?
7. Zasady zwrotu niewykorzystanej opłaty za zezwolenia - prawo i praktyka:
• Co zrobić z nadpłatą wniesionej opłaty?
• Zwrot na wniosek czy z urzędu- najnowsze zalecenia RIO.
• Prawidłowa procedura zwrotu albo odmowy zwrotu opłaty nienależnie wniesionej.
8. Kontrola punktów sprzedaży alkoholu:
• Jak sporządzić analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa.
• Skład zespołu kontrolnego i jego uprawnienia.
• Tryb zawiadomienia o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia.
• Dokumenty zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli.
• Badanie prawidłowości oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu.
• Miejsce kontroli – urząd czy siedziba przedsiębiorcy?
• Metody i zakres badania dokumentów finansowych.
• Zasady przeprowadzania kontroli w terenie.
9. Zarząd sukcesyjny – prawo a praktyka:
• Czy zarządca sukcesyjny może wnosić o wydanie lub wygaszenie zezwolenia?
• Z jaką datą organ może stwierdzić wygaśnięcie zezwoleń po śmierci przedsiębiorcy.
• Procedura uzyskania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji o potwierdzeniu możliwości wykonywania zezwolenia zmarłego przedsiębiorcy – wzory dokumentów.
• Zarząd sukcesyjny w spółce cywilnej a stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia.
• Prawa i obowiązki właścicieli przedsiębiorstwa „w spadku”.
• Komu można udzielić kolejnego zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy?
• Zasady regulowania zaległych opłat za korzystanie z zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy.
10. Kiedy organ zezwalający musi wszcząć postępowanie w sprawie cofnięcia zezwolenia?
• Ocena zaistnienia przesłanek i postępowanie dowodowe.
• Zakaz reklamy alkoholu w punktach sprzedaży.
• Naruszenie ustawowych warunków i zasad korzystania z zezwolenia na sprzedaż alkoholu (m.in. sprzedaż nieletnim, zakup alkoholu poza hurtownią, dowozy alkoholu do klienta, sprzedaż przez internet).

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Filia w Białymstoku),prawnik, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, a od ponad 30 lat etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz wielu innych firm szkoleniowych. W latach 2014-2015 trener w ogólnopolskim projekcie szkoleniowym z funduszy europejskich, dotyczącym zapobiegania narkomanii w samorządach. Od 1998r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Na zlecenie samorządów lub firm szkoleniowych przeprowadziła bardzo wiele szkoleń dla przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości (szkolenia zamknięte),ale też dla członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, policji oraz radnych. W poprzednich latach prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych w jednej z wyższych uczelni.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 11 czerwca 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 19 czerwca 2025 r.