1. Wprowadzenie do zasad tworzenia prawa przez organy jednostek samorządu terytorialnego:
a. Rozporządzenie w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, a legislacja samorządowa – akty prawa miejscowego i akty wewnętrznie obowiązujące.
b. Specyfika samorządowej działalności legislacyjnej. Realizacja upoważnień do wydania aktu normatywnego.
c. Miejsce uchwał i zarządzeń w systemie źródeł prawa.
2. Budowa aktu normatywnego:
a. Rodzaje przepisów i ich miejsce w akcie normatywnym.
b. Tytuł aktu normatywnego i jego układ graficzny.
c. Podstawa prawna aktu – wymogi systemowe i samorządowa praktyka legislacyjna, oznaczenia dzienników urzędowych (metryczka).
d. Jednostki redakcyjne i systematyzacyjne aktu normatywnego. Oznaczanie przepisów uchwały i ich systematyzacja:
• budowa paragrafu,
• zasady podziału na punkty, litery i tiret,
• zasady przywoływania przepisów tekście,
• jednostki systematyzacyjne wyższego rzędu (działy, rozdziały).
e. Załącznik do uchwały i techniki prawodawcze z nim związane.
f. Zasady przygotowania uzasadnień do aktu prawnego.
3. Przepisy o zmianie (nowelizacji) przepisów obowiązujących:
a. Ogólne zasady nowelizowania aktów prawnych.
b. Poprawne techniki legislacyjne specyficzne dla przepisów nowelizacyjnych.
c. Zasady uchylania, dodawania i zmiany przepisów w akcie prawnym.
4. Przepisy przejściowe i końcowe w aktach normatywnych organów jednostek samorządu terytorialnego:
a. Właściwe umiejscowienie przepisów przejściowych w tekście uchwały.
b. Specyficzne wymogi formułowania przepisów przejściowych i dostosowujących oraz wprowadzania ich w życie.
c. Przepis o wejściu w życie aktu, a wymogi prawidłowego określania vacatio legis – uwarunkowania systemowe i legislacyjne.
d. Utrata mocy obowiązującej aktu normatywnego.
e. Przepisy o utrzymaniu w mocy aktów prawa miejscowego zawarte w przepisach ustawy.
5. Typowe środki techniki prawodawczej:
a. Definicje i skróty jako środki ułatwiające korzystanie z tekstu aktu normatywnego.
b. Zasady formułowania odesłań.
c. Odnośniki i zasady przywoływania dzienników urzędowych w treści aktów normatywnych – „metryczki” ustaw.
6. Skutki naruszenia zasad techniki prawodawczej.
Radni, biuro rady