• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wszystko o niepodatkowych należnościach budżetowych o charakterze publicznoprawnym w jst, w szczególności o opłatach: za zajęcie pasa drogowego, holowanie, parkowanie i przechowywanie pojazdów, kary za niewyrejestrowanie pojazdu, opłata adiacencka, renta planistyczna, opłata za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, mandaty i inne

Miejsce
Internet
Termin
04 sierpnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i formularz zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 21 lipca 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie poświęcone jest kompleksowemu omówieniu wybranych opłat publicznoprawnych oraz zasad ich ustalania, naliczania, egzekwowania i umarzania. Podczas zajęć wskażemy, krok po kroku, jakie przepisy stosuje się do tych należności, jak prawidłowo formułować decyzje administracyjne oraz jak obliczać odsetki i terminy przedawnienia. Wskażemy też praktyczne aspekty księgowania, zarachowania wpłat, rozpatrywania ulg oraz prowadzenia egzekucji administracyjnej. Przeanalizujemy nowe wzory tytułów wykonawczych oraz najczęściej występujące problemy interpretacyjne i proceduralne.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zdobycie i uporządkowanie wiedzy na temat wybranych opłat publicznoprawnych (m.in. opłaty za holowanie, parkowanie i przechowywanie pojazdów, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za przejazd pojazdów nienormatywnych, opłaty za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, opłaty adiacenckiej, opłaty przystankowej, renty planistycznej, mandatów i innych) z uwzględnieniem sposobu ustalania, określania terminu płatności, rodzaju odsetek i terminu przedawnienia należności.
Poznanie praktycznych aspektów stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych, k.p.a. i Ordynacji podatkowej.
Nabycie umiejętności prawidłowego sporządzania decyzji administracyjnych i określania terminów płatności oraz odsetek.

Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
- W jakim zakresie do wybranych opłat publicznoprawnych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, kodeksu postępowania administracyjnego i ordynację podatkową?
- Jak prawidłowo powinien być określony w decyzji ustalającej daną należność publicznoprawną termin płatności?
- Czy w decyzji naliczającej opłatę planistyczną powinien być zapis o terminie płatności oraz rodzaju odsetek tak, aby można było je naliczać (rodzaj odsetek oraz czy naliczać je po upływie 14 dni od doręczenia decyzji czy od uprawomocnienia się decyzji)?
- Czy zawsze w przypadku należności publicznoprawnych muszą być naliczane odsetki od nieterminowej płatności?
- Czy od kar za niezarejestrowanie pojazdu w terminie trzeba naliczać odsetki „podatkowe” czy odsetki ustawowe za opóźnienie płatności, czyli wynikające z k.c.?
- Kiedy decyzja o naliczeniu opłaty (kary pieniężnej) powinna być zaksięgowana: czy w miesiącu doręczenia (zwrotki przychodzą często z dużym opóźnieniem), czy też w miesiącu, w którym decyzja jest ostateczna?
- Czy w przypadku uiszczenia należności publicznoprawnej po terminie stosujemy zasady zarachowania wpłat, wynikające z Ordynacji podatkowej?
- Czy w przypadku nadpłaty należy ją zwrócić, stosując w tym zakresie procedury zwrotu nadpłat wynikające z Ordynacji podatkowej?
- Czy zarachowanie wpłaty zobowiązanego po terminie płatności i zarachowanie nadpłaty odbywa się na tych samych zasadach?
- Kiedy przedawniają się należności publicznoprawne i jakie działania podejmowane przez organ administracji publicznej mogą przerwać bieg terminu przedawnienia?
- Czy karę pieniężną za niezarejestrowanie pojazdu można umorzyć z urzędu ze względu na zgon zobowiązanego, jeśli tak, to na jakiej podstawie?
- Czy niepodatkowych należności budżetowych dochodzimy od spadkobierców?
- Opłata za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności – czy to należność publicznoprawna czy cywilnoprawna? Jakie naliczać odsetki, jak się przedawnia? W jaki sposób egzekwować?
- Czy przed skierowaniem do egzekucji tytułu wykonawczego na nieuregulowaną w terminie należność publicznoprawną musi być zobowiązanemu doręczone upomnienie? 

Otrzymanie w materiałach szkoleniowych wzorów przydatnych dokumentów m.in. wzór zarachowania wpłaty na należność główną, odsetki i koszty upomnienia, wzór odpisu należności przedawnionej, nowy wzór upomnienia z klauzulą RODO, wzory wystąpień z zapytaniami do organu egzekucyjnego i inne.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Definicja i charakterystyka niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych.
2. Szczegółowe omówienie wybranych należności publicznoprawnych z uwzględnieniem: 
• Sposobu powstawania zobowiązania.
• Określania terminu płatności.
• Rodzaju stosowanych odsetek. 
• Zarachowania wpłaty dokonanej po terminie płatności.
• Przedawnienia.
• Zwrotu nadpłaty.
• Dochodzenia zaległych opłat od spadkobierców.
• Kierowania sprawy do egzekucji.
3. Decyzja administracyjna jako podstawowy dokument ustalający wysokość i termin zapłaty należności budżetowej o charakterze publicznoprawnym niepodatkowym - elementy decyzji.
4. Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji ustalającej daną opłatę publicznoprawną? Rozróżnienie pojęć przedawnienie wymiaru i przedawnienie należności.
5. Inne niż decyzja formy naliczania opłat publicznoprawnych.
6. Zakres zastosowania przepisów Działu III Ordynacji podatkowej do niepodatkowych należności publicznoprawnych, stanowiących dochody jst:
• Czy do wszystkich należności publicznoprawnych stosujemy odsetki od zaległości podatkowych?
• Czy w przypadku rozłożenia na raty zaległości należy naliczyć opłatę prolongacyjną: jeżeli w danej gminie jest uchwała dot. możliwości poboru opłaty prolongacyjnej?
• Czy w przypadku opóźnienia w płatności stosować zasadę, że odsetek do kwoty 8,70 zł nie pobiera się?
• Jaką datę należy przyjąć przy księgowaniu opłaty za zajęcie pada drogowego – czy datę obciążenia rachunku bankowego dłużnika, czy datę wpływu na rachunek organu, aby od właściwej daty naliczać odsetki za opóźnienie płatności?
• Czy stosować zasady zarachowania wpłat dokonywanych po terminie na należność główną, odsetki i koszty upomnienia wynikające z Ordynacji podatkowej?
• Kiedy po zmianie przepisów Ordynacji podatkowej, wobec likwidacji obowiązku wydawania postanowień o zarachowaniu wpłaty – postanowienie powinno być jednak wydane?
7. Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych, stanowiących dochody jst. Przesłanki stanowiące uzasadnienie dla umorzenie z urzędu:
• Śmierć zobowiązanego będącego osobą fizyczną i zaniechanie dochodzenia zaległości od następców prawnych.
• Dłużnik, osoba prawna wykreślona z rejestru przy jednoczesnym braku odpowiedzialnych osób trzecich.
• Faktyczna lub potencjalna bezskuteczność egzekucji.
• Likwidacja dłużnika nieposiadającego osobowości prawnej.
• Zaistnienie interesu publicznego.
8. Wniosek dłużnika o udzielenie ulgi w spłacie tych należności:
• Przesłanki do umorzenia całości zobowiązania.
• Przesłanki do częściowego umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty.
• Czy opłatę planistyczną można na wniosek zobowiązanego rozłożyć na raty miesięczne płatne przez kilka lat i czy w przypadku niezapłacenia w terminie 3 rat spowoduje to wygaśnięcie decyzji ratalnej?
• Czy jeżeli raty wynikające z decyzji o rozłożeniu na raty są płacone w wyznaczonych terminach, ale w niepełnej wysokości to czy taka decyzja też wygasa, jak np. 3 raty są zapłacone terminowo, ale mniejszych kwotach niż wynika to z decyzji ratalnej?
9. Procedura postępowania dot. rozpatrzenia wniosku o ulgę (najważniejsze zasady, wynikające z k.p.a.).
10. Forma rozstrzygnięcia wniosku o ulgę w spłacie należności publicznoprawnej.
11. Egzekucja administracyjna niepodatkowych należności publicznoprawnych:
• Nowy wzór tytułu wykonawczego -TW-1(7).
• Czy i kiedy wysłać upomnienie?
• Czy w upomnieniu powinna być zamieszczona klauzula RODO?
• Czy małżonek zobowiązanego odpowiada za niepodatkowe należności publicznoprawne, w tym kary administracyjne, jeżeli decyzja była wystawiona tylko na zobowiązanego (jednego z małżonków)?
• Czy upomnienie powinno być wysłane również do małżonka osoby zobowiązanej do zapłaty należności publicznoprawnej?
• Czy wystawiając tytuł wykonawczy dot. niepodatkowej należności publicznoprawnej zaznaczyć należy w tym tytule, że odpowiedzialność za należność obejmuje majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka czy też, że jest to obowiązek ściśle związany ze zobowiązanym?
12. Konsekwencje nieprawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego.
13. Kiedy organ egzekucyjny zawiadomi o nie przyjęciu tytułu wykonawczego, a kiedy o nieprzystąpieniu do egzekucji?
14. Obowiązki informacyjne wierzyciela wobec organu egzekucyjnego.
15. Obowiązek stosowania elektronicznego dokumentu zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego (e-ZW).
16. Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli ile razy tą samą sprawę można kierować do egzekucji administracyjnej?
17. Czy występując z wnioskiem o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej należy ponownie wysłać upomnienie?
18. Jakie formalne wymogi musi spełnić wniosek o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
19. Indywidualne pytania, konsultacje. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jsfp, skarbnicy, księgowi, pracownicy merytoryczni, odpowiedzialni za naliczanie świadczeń pieniężnych, osoby odpowiedzialne za windykowanie należności w jsfp, pracownicy sporządzający sprawozdania.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Stawiarska
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 21 lipca 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 29 lipca 2025 r.