• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Współpraca asystenta rodziny, pracownika socjalnego i koordynatora pieczy zastępczej

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie pozwalające poszerzyć wiedzę w zakresie podstaw prawnych, obowiązków osób pracujących z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, zwiększenia bezpieczeństwa pracownikom OPS i prowadzenia niezbędnej dokumentacji.

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy do udziału w zajęciach, które umożliwią Uczestnikom doskonalenie kompetencji zawodowych i nabycie umiejętności właściwego wykonywania i dokumentowania zadań wynikających z realizacji obowiązku współpracy asystenta rodziny, pracownika socjalnego i koordynatora pieczy zastępczej. Zdobyta podczas szkolenia wiedza w rezultacie przyczyni się do podniesienia jakości i efektów tej współpracy na rzecz poprawy sytuacji dzieci, rodzin biologicznych i zastępczych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Pogłębienie wiedzy na temat ról i obowiązków asystentów rodziny, pracowników socjalnych, koordynatorów pieczy zastępczej.
• Poznanie specyfiki zadań i oczekiwań wobec różnych grup pracowników systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej w celu polepszenia jakości współpracy między nimi.
• Doskonalenie umiejętności z zakresu metodyki pracy oraz prowadzenia i dokumentowania realizowanych zadań.
• Prezentacja wzorów dokumentów na przykładzie dobrych praktyk i literatury.
• Treści przekazywane podczas szkolenia poparte zostaną praktycznymi przykładami.

zwiń
rozwiń
Program

1. Wstęp. Umocowanie prawne systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej. 
• Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
• Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
• Wsparcie rodzin z dziećmi w kontekście ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy o pomocy społecznej. 
2. Charakterystyczne zadania pracownika socjalnego. 
• Zabezpieczanie potrzeb materialnych rodziny.
• Praca socjalna na rzecz rodziny z dziećmi w kontekście zabezpieczenia potrzeb niematerialnych rodziny dotyczących bezpieczeństwa, edukacji, wypoczynku, warunków rozwoju i warunków mieszkaniowych.
• Pracownik socjalny w roli koordynatora usług na rzecz rodziny.
• Pracownik socjalny w roli rzecznika rodziny w społeczności lokalnej. 
• Pracownik socjalny jako obserwator prawidłowego funkcjonowania rodziny i sytuacji dziecka w rodzinie.
3. Charakterystyczne zadania i obszary działania asystenta rodziny.
• Ustawowe zadania i prawa asystenta rodziny. 
• Bezpośrednia praca z rodzicami. 
• Bezpośrednia praca z dziećmi. 
• Działania realizowane na rzecz dziecka i rodziny.
• Organizacja własnej pracy. 
4. Specyficzne zadania koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.
• Opracowanie planu pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej skoordynowanego z planem pomocy rodzinie biologicznej dziecka we współpracy z asystentem rodziny i pracownikiem socjalnym.
• Obszary oddziaływań na rodzinę biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej w zakresie podtrzymania kontaktów dziecka z rodziną, poprawy relacji, powrotu dziecka do rodziny biologicznej.
• Pomoc rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka, m.in. w zakresie nawiązania wzajemnego kontaktu oraz prawidłowych relacji z rodzinami zastępczymi.
• Zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej.
• Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
5. Współpraca pracownika socjalnego, asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej w systemie wspierania rodziny.
• Podział zadań pomiędzy pracownikiem socjalnym, asystentem i koordynatorem pieczy zastępczej.
• Plan pracy z rodziną z dziećmi z problemami opiekuńczo-wychowawczym pracownika socjalnego, asystenta rodziny i koordynatora pieczy zastępczej.
• Współpraca pracownik socjalny - asystent rodziny mająca na celu przywrócenie rodzinie zdolności do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo wychowawczych i zapobieganie umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej lub zapewnienie powrotu dziecka z pieczy zastępczej do rodziny biologicznej.
• Współpraca asystent rodziny - koordynator pieczy zastępczej, której celem jest umożliwienie powrotu dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej do rodziny naturalnej.
6. Współpraca w zespole interdyscyplinarnym lub grupie roboczej, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2020 r. poz. 218).
7. Opracowanie planów pracy/planów pomocy na przykładach: 

• Zasady tworzenia i cechy dobrego planu.
• Plan pracy z rodziną, stworzony we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym.
• Plan pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
• Plan pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej. 
8. Realizacja planu pracy z rodziną:
• W obszarze ekonomiczno-socjalnym.
• W obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
• W obszarze społecznym.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Asystenci rodziny, pracownicy socjalni, koordynatorzy pieczy zastępczej zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Z wykształcenia socjolog, specjalista organizacji pomocy społecznej z wieloletnim praktycznym doświadczeniem zawodowym w pomocy społecznej i administracji publicznej, ekspert w obszarze zabezpieczenia społecznego. Wieloletni nauczyciel Kolegium Pracowników Służb Społecznych. Autorka ogólnopolskich publikacji z zakresu zabezpieczenia społecznego. Specjalizuje się w stosowaniu prawa w praktyce. Trenerka na kursach kwalifikacyjnych na asystenta rodziny zatwierdzonych decyzją MRPiPS.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 349 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.mistia.org.pl do 21 kwietnia 2022 r.