• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje w kadencji jst 2024-2029. Funkcjonowanie komisji skarg, wniosków i petycji. Praktyczne przykłady pism i wzory. Dolnośląskie Forum Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów.

Miejsce
Wrocław
Termin
04 listopada 2025
Czas trwania
11:15 - 14:30
Cena
510 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Członkowie Dolnośląskiego Forum Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów w ramach składki, pozostałe osoby 510 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Obywatele i podmioty są uprawnione do składania różnego rodzaju pism wyrażających niezadowolenie ze strony podmiotów i obywateli lub żądających określonych rozwiązań, ulepszeń czy sugestii. 
Skargi, wnioski i petycje - właściwe ich procedowanie od strony formalnej i odpowiednie załatwienie sprawy to niezwykle ważny aspekt w działalności samorządu ze względu na potencjalnie istotne konsekwencje społeczne dla organu stanowiącego i wykonawczego, a każdy radny i pracownik administracji ma styczność z tym zagadnieniem w swojej codziennej pracy. 
• Proponowane szkolenie to kompendium wiedzy w zakresie właściwej realizacji tego zadania w praktyce administracyjnej, szczególnie dla osób (radnych i pracowników), które będą rozpoczynały swoją działalność m.in. w przedmiotowym zakresie. 
Podczas szkolenia zostaną przedstawione najistotniejsze zagadnienia, których znajomość jest niezbędna do wykonywania przypisanych w tym obszarze zadań, a praktyczne przykłady pozwolą zrozumieć zależności i odpowiedni sposób rozwiązywania konkretnych sytuacji.
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie regulacji dotyczących powołania i funkcjonowania komisji skarg, wniosków i petycji w obecnej kadencji.
• Zapoznanie z zasadami, składem i trybem działania komisji.
• Zdobycie wiedzy dotyczącej przepisów regulujących postępowanie skargowo - wnioskowe oraz w sprawie petycji.
• Poznanie specyfiki uproszczonego postępowania w sprawie skarg, wniosków i petycji.
• Poznanie przykładowych dokumentów, które wpływają do organów i mogą pojawić się w toku prowadzonego postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi i poznanie praktycznych rozwiązań w problematycznych sytuacjach np. 
- Co zrobić w przypadku skargi na radnego lub na przewodniczącego rady?
- Co zrobić w sytuacji, gdy skarga wpłynęła po wyborach i nie była rozpatrzona w poprzedniej kadencji? 
- Czy przewodniczący rady lub komisji może samodzielnie przekazywać pisma według właściwości do innych organów? Czy ewentualnie może to zrobić komisja? 
- Kto i jakie poniesie konsekwencje w związku z nieterminowym załatwieniem sprawy? 
- Jak realizować prawo do prywatności osób składających skargi czy wnioski lub petycje (anonimizacja), i co z wpływającymi anonimami?
- Co należy zrobić z pismem, gdy trudno jest ustalić przedmiot żądania? Czy jest wnioskiem czy petycją? 
- Czy przewodniczący może wezwać do uzupełnienia braków i przedmiotu żądania? 
- Co zrobić w przypadku gdy skarga została wysłana elektronicznie i jest tylko imię i nazwisko, a nie ma adresu poza e-mailem? A co w przypadku gdy petycja jest wysyłana e-mailem?

zwiń
rozwiń
Program

1. Uregulowania i uwagi ogólne (wspólne) dotyczące skarg, wniosków i petycji:
a. Petycja, wniosek i skarga - jako narzędzia kontroli społecznej i instytucjonalnej - uregulowania prawne.
b. Petycja, wniosek i skarga – jak je odróżniać.
c. Właściwość organu do załatwienia petycji, skarg i wniosków.
d. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji  w toku toczącego się postępowania administracyjnego oraz po jego zakończeniu.
e. Ochrona danych osobowych osób składających petycje, wnioski lub skargi.
f. Dokumentowanie spraw związanych ze skargami, wnioskami i petycjami i wykonywanymi przez organy czynnościami.
g. Kontrola administracyjna i sądowa.
h. Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest adresowane do pracowników organów administracji samorządowej, a także radnych i pracowników urzędu gminy/starostwa powiatowego/urzędu marszałkowskiego obsługujących biuro rady gminy / powiaty / sejmiku.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec z zakresu procedur postępowania w JST, praktyk, od 2006 lat Sekretarz Gminy i Miasta. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UJ w Krakowie, specjalność administracja samorządowa oraz drugiego kierunku UJ: Europeistyka. Trener z praktycznym doświadczeniem w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania JST. Zajmuje się m.in. nadzorem nad sprawami związanymi z organizacją pracy urzędu i współpracą z radą. Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego. Ekspert w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
FRDL OKST Wrocław

Wrocław, ul. Piłsudskiego 43

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Agnieszka Wronecka
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 722 152 180
agnieszka.wronecka@okst.pl
Informacje dodatkowe

Szkolenie będziemy realizowali w formie stacjonarnej w Biurze FRDL OKST, Wrocław ul. Piłsudskiego 43, (III piętro.)

Cena: członkowie Forum w ramach składki, pozostałe osoby 510 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 29 października 2025 r.