1. Podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego:
a. utwór a ochrona prawa autorskiego - definicja utworu,
b. moment powstania ochrony, ochrona utworów w sieci, materiały nie podlegające ochronie prawa autorskiego, nota copyrightowa,
c. utwory w instytucjach kultury, utwory pracownicze i powstałe na podstawie umów cywilnoprawnych,
d. twórca - osoba twórcy; twórczość pracowników lub współpracowników instytucji kultury,
e. twórczość wolontariuszy; twórczość osób niepełnoletnich; oświadczenia i gwarancje twórcy,
f. autorskie prawa majątkowe i osobiste - czas trwania ochrony; możliwość wprowadzania zmian do utworów; publikacja utworów,
g. dozwolony użytek utworów chronionych - prawo cytatu; prawo przedruku, sprawozdania z wydarzeń; działalność promocyjna.
2. Prawo autorskie w sieci Internet:
• ochrona utworów w sieci Internet - strony internetowe; brak noty copyrightowej; brak możliwości kontaktu z twórcą,
• podstawy prawne wykorzystanie utworów w sieci Internet - zgoda twórcy; dozwolony użytek utworów chronionych,
• licencje otwarte - cel, zasady, podstawy prawne, ryzyka; portale z contentem,
• umieszczanie materiałów na portalach społecznościowych - Facebook, Twitter.
3. Umowy z zakresu prawa autorskiego i prawa pokrewne:
• umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe i umowy licencyjne - istotne elementy umów, pola eksploatacji, wynagrodzenie,
• prawa pokrewne w kontekście działalności kulturalnej - artystyczne wykonania, fonogramy, wideogramy, prawa do pierwszych wydań i wydań krytycznych,
• ochrona scenariuszy i koncepcji - pomysł na wydarzenie kulturalne, scenariusze wystaw i wydarzeń, projekty, teksty związane z publikacjami, teksty promocyjne, dokumentowanie oraz informowanie o wydarzeniach.
4. Aspekty prawne działalności kulturalnej:
• realizacja projektów a problematyka praw autorskich - ochrona projektu; wymagania grantodawcy, co do uzyskania praw autorskich; umowy z twórcami,
• prawa autorskie pracowników instytucji kultury - utwory pracownicze; ustne licencje; rodzaje umów: dzieło, zlecenie, dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich,
• organizacja wydarzeń kulturalnych - organizacje zbiorowego zarządzania; festiwale filmowe; festiwale muzyczne.
5. Prawo do wizerunku:
• pojęcie wizerunku; podstawy prawne wykorzystanie wizerunku, zakres zgody na wykorzystanie wizerunku,
• prawo do wizerunku podczas wydarzeń organizowanych przez instytucje kultury,
• roszczenia związane z naruszeniem prawa do wizerunku; zgoda a problematyka danych osobowych (RODO).
Kultura, sport, NGO, promocja