• Sposób obliczania terminów administracyjnych.
• Omówienie nowych regulacji, które mają i nie mają zastosowania w procedurach geodezyjnych (covid-19 i e-doręczenia).
4. „Załatwianie spraw” na podstawie uregulowań zawartych w Ustawie z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz przepisów wykonawczych do ww. Ustawy, a także innych przepisów z dziedziny geodezji i kartografii w odniesieniu do kpa, ustawy dot. covid-19 i ustawy o doręczeniach elektronicznych:
• Postępowania administracyjne w geodezji i kartografii – kiedy oraz w jakich sytuacjach.
• Załatwianie spraw w drodze czynności materialno - technicznej – kiedy oraz w jakich sytuacjach.
• Tryby załatwiania spraw i postępowań – kiedy „z urzędu” a kiedy „na wniosek”.
• Strony postępowań, wnioskodawcy.
• Rodzaje rozstrzygnięć administracyjnych – kiedy oraz w jakich sytuacjach.
• Organy odwoławcze, sposoby weryfikacji rozstrzygnięć organów administracji geodezyjnej i organów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.
• Nowelizacja Ustawy PGIK przyjęta przez Sejm RP 13 lutego 2020r. i wprowadzona w życie (większość przepisów) 31 lipca 2020r.
5. Zgłaszanie prac geodezyjnych lub kartograficznych:
• Definicja wykonawcy prac geodezyjnych i kartograficznych i jego usytuowanie prawne względem.
• Czy można nie przyjąć zgłoszenia pracy geodezyjnej i kartograficznej? Rodzaj i charakter czynności w odniesieniu do przepisów kpa.
• Egzekwowanie obowiązku zgłaszania prac wynikającego z art.12 ust.1 pkt 3) Ustawy w związku z treścią art. 48 ust.1 pkt 1) Ustawy PGIK.
• Nowelizacja Ustawy PGIK przyjęta przez Sejm RP 13 lutego 2020r. i wprowadzona w życie. (większość przepisów) 31 lipca 2020r.
6. Udostępnianie materiałów zasobu niezbędnych lub przydatnych do wykonania zgłoszonych prac geodezyjnych lub kartograficznych:
• Charakter czynności i terminu dokonywania udostępnień oraz skutki jakie może wywołać niedotrzymanie tego terminu przez organ administracji.
• Forma dokumentowania udostępnienia a spór między wykonawcą prac a organem administracji.
• Postępowanie administracyjne w zakresie rozstrzygania sporu między wykonawcą a organem administracji odnośnie udostępnianych materiałów, wysokości naliczonej opłaty ryczałtowej.
7. Przyjęcie zbiorów danych lub innych materiałów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
• Zawiadomienie o zakończeniu prac geodezyjnych i kartograficznych. Charakter tej czynności i skutki jakie wywołuje.
• Weryfikacja zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych.
• Terminy w Ustawie PGIK. Omówienie skutków ich niedotrzymania dla organów administracji geodezyjnej oraz możliwości egzekwowania terminu na podstawie różnych przepisów (nie tylko na gruncie kpa).
• Pojęcie weryfikacja, charakter tej czynności.
• Co to znaczy, że organ administracji „weryfikuje je pod względem zgodności z przepisami prawa obowiązującymi w geodezji i kartografii, w szczególności dotyczącymi...” , - o które przepisy chodzi?
• Protokół z czynności weryfikacji, jego rola i „moc dowodowa”. Prawidłowe wskazywanie i opisywanie nieprawidłowości w przekazywanych plikach i dokumentach jako podstawa skutecznej odmowy przyjęcia wyników pracy geodezyjnej lub kartograficznej do zasobu.
• Nowelizacja Ustawy PGIK przyjęta przez Sejm RP 13 lutego 2020r. i wprowadzona w życie (większość przepisów) 31 lipca 2020r.
8. Przyjęcie i odmowa przyjęcia wyników pracy do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Charakter obu ww. czynności:
• Informacja o wynikach weryfikacji i zwrot wykonawcy zbiorów danych i innych materiałów (operatów technicznych, w tym w formie elektronicznej) wraz z negatywnymi protokołami weryfikacji. Sposoby, skuteczność.
• Prawo wykonawcy prac geodezyjnych do ustosunkowania się do negatywnych wyników weryfikacji.
• Postępowanie w przypadku braku ustosunkowania się wykonawcy lub wypowiedzenia się po przysługującym terminie.
• Uznanie stanowiska wykonawcy prac – czy i jak czynność się dokumentuje?
• Nieuznanie stanowiska wykonawcy prac.
• Wszczęcie postępowania administracyjnego w wyniku nieuznania stanowiska wykonawcy prac a kodeks postępowania administracyjnego i wątpliwości w tym zakresie (pełne postępowanie administracyjne czy od razu decyzja odmowna?).
• Decyzja o odmowie przyjęcia do PZGIK i skutki jakie wywołuje.
• Nowelizacja Ustawy PGIK przyjęta przez Sejm RP 13 lutego 2020r. i wprowadzona w życie.
9. Aktualizacja ewidencji gruntów i budynków:
• Aktualizacja w drodze czynności materialno-technicznych (w tym omówienie aktualizacji na podstawie materiałów zasobu geodezyjnego po nowelizacji Ustawy PGIK).
• Aktualizacja w drodze decyzji administracyjnych z uwzględnieniem przepisów o covid-19 i o doręczeniach elektronicznych.
• Decyzje zobowiązujące wydawane na podstawie art. 22 ust. Ustawy PGIK. Czy można zobowiązać zawsze gdy brak dokumentów do aktualizacji czy tylko gdy zainteresowany zgłosił zmianę danych ewidencyjnych?
• Nowelizacja Ustawy PGIK przyjęta przez Sejm RP 13 lutego 2020r. i wprowadzona w życie (większość przepisów) 31 lipca 2020r.
10. Udostępnianie informacji zawartych w PZGIK, w tym w ewidencji gruntów i budynków:
• Wyjaśnienie pojęcia interesu prawnego na gruncie przepisów prawa administracyjnego i cywilnego.
• Sposoby reprezentacji podmiotów wnioskujących o udostępnienie danych.
• Odmowa udostępnienia danych – forma i skutki oraz omówienie okoliczności uzasadniających.
• Wypis i wyrys z ewidencji jako szczególne formy zaświadczeń administracyjnych.
• Zastosowanie ogólnej formy zaświadczeń – art.217 kpa, czy i kiedy ma zastosowanie?
• Rozpatrywanie żądań o „przedstawianie historiografii zmian w operacie EGIB”.
• Nieodpłatne udostępnianie kopii materiałów zasobu i zbiorów danych.
11. Charakter czynności uzgadniania usytuowania sieci uzbrojenia terenu.
• Protokół z narady koordynacyjnej. Narady elektroniczne.
12. Rodzaje rozstrzygnięć administracyjnych w postępowaniach o rozgraniczenie nieruchomości i ugoda przed geodetą:
• Wszczęcie postępowania i ustalenie stron. Doręczenia z uwzględnieniem przepisów o covid-19 i o doręczeniach elektronicznych.
• Procedury step by step z uwzględnieniem przepisów o covid-19 i o doręczeniach elektronicznych.
• Sposoby zakończenia postępowania.
13. Przyjmowanie i rozpatrywanie różnych żądań skierowanych do organów administracji, skuteczne doręczanie pism i dokumentów, skargi, petycje, spory kompetencyjne, obciążanie opłatami na podstawie art.261 kpa. z uwzględnieniem przepisów o covid-19 i o doręczeniach elektronicznych.
Nieruchomości, zagospodarowanie przestrzenne, budownictwo