• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Bieżące problemy i zmiany od stycznia 2026 r. wynikające z realizacji zadań z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej

Miejsce
Internet
Termin
15 stycznia 2026
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu na szkolenie do 31 grudnia 2026 r. cena: 419 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Omówienie etapów realizacji ustawowych zadań wynikających z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) oraz przedstawienie postępowań konkursowych, mających na celu wyłonienie organizacji pozarządowych, którym jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzyć wykonanie zadań w zakresie NPP, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (NPO) oraz edukacji prawnej (EP).
  • Przedstawienie zmian w przepisach wprowadzonych ustawą z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. Zmiany dotyczą w szczególności: zwiększenia dostępności systemu dla osób uprawnionych, wprowadzenia możliwości udzielania porad za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość także poza stanem epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, przyznania beneficjentowi prawa wyboru formy uzyskania pomocy (osobiście w punkcie lub zdalnie), a także modyfikacji sposobu składania oświadczenia o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej wraz z omówieniem zmian w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Sprawiedliwości.
  • Omówienie bieżących problemów związanych z realizacją zadań, monitorowaniem zawartych umów oraz oceną efektywności przyjętych rozwiązań prawnych w kolejnych latach funkcjonowania systemu. Przedstawienie przygotowań do realizacji zadań w 2026 roku.
  • Zaprezentowanie zasad prowadzenia kontroli wykonywania zadań z zakresu NPP i NPO przez organizacje pozarządowe, w tym trybu prowadzenia kontroli oraz zasad rozliczania wydatkowania przekazanych dotacji.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy niezbędnej do prawidłowego prowadzenia spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, w tym omówienie roli jednostek samorządu terytorialnego w realizacji pomocy prawnej oraz jej dostępności dla zainteresowanych osób.
  • Wyjaśnienie zmian w przepisach zmian w przepisach wprowadzonych ustawą z dnia 5.08.2025r. o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i przepisach wykonawczych.
  • Przedstawienie i omówienie proponowanych zmian legislacyjnych w ustawie o NPP, NPO oraz EP.
  • Omówienie problemów związanych z stosowaniem przepisów dotyczących nieodpłatnej pomocy prawnej w kontekście realizacji zadań  w roku 2026r.
  • Wyjaśnienie kwestii dotyczących przeprowadzania konkursów na realizację zadań przez organizacje pozarządowe (NGO).
  • Przedstawienie najnowszego orzecznictwa w powyższych tematach.
zwiń
rozwiń
Program

1. System nieodpłatnej pomocy prawnej:
a. Zakres stosowania ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
b. Skuteczność przyjętych rozwiązań prawnych.
2. Przedstawienie zmian w przepisach ustawy o NPP, NPO oraz EP uchwalonych w dniu 05 sierpnia 2025 r. 
które obowiązują  od dnia 1 stycznia 2026 r.:

a. Modyfikacja sposobu składania oświadczeń przez beneficjentów pomocy.
b. Wyrównanie obciążenia między punktami na terenie kraju poprzez wybór formy udzielania porad za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość albo stacjonarnie, skrócenie terminów oczekiwania na poradę. 
c. Dokumentowanie udzielania porad.
d. Omówienie zmian w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie NPP, NPO i ED.
3. Zapewnienie przez powiaty prawidłowej realizacji usługi pomocy prawnej poradnictwa obywatelskiego i edukacji prawnej:
a. Warunki organizacyjne i finasowanie realizacji zadań.
b. Obowiązek zapewnienia dostępności usług pomocy prawnej.
4. Warunki prawne realizacji zadań w ciągu roku:
a. Umowy z samorządami prawniczymi - treść zawieranych porozumień oraz umów z adwokatami i radcami prawnymi.
b. Monitorowanie  i kontrola wykonywania zwartych umów.
c. Postępowanie z dostrzeżonymi nieprawidłowości w realizacji umów.
d. Efektywność realizacji usług pomocy prawnej i edukacji prawnej.
e. Oceny wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego dokonana przez Ministra Sprawiedliwości i NIK. 
f. Sprawdzenie prawidłowości pobrania dotacji i wykorzystania dotacji – rodzaje dokumentacji potwierdzających poniesione wydatki.
g. Weryfikacja sprawozdań.
5. Wykonywanie przez jednostki samorządu terytorialnego kontroli realizacji zadań. Organizacja kontroli w tym:
a. Planowanie kontroli.
b. Przygotowanie pracowników i dokumentów do kontroli, upoważnienia.
c. Postępowanie pokontrolne –protokół kontroli, wskazanie ew. nieprawidłowości.
d. Dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi - dotacji niewykorzystanych, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
6. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania uczestników.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy starostw powiatowych, gmin, miast na prawach powiatu, sekretarze, pracownicy wydziałów organizacyjnych oraz osoby, które są odpowiedzialne za stworzenie nieodpłatnej pomocy prawnej w jednostce.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, członek Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie. W latach 1995 -2007 arbiter Urzędu Zamówień Publicznych, pełni też funkcję członka Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Radca prawny pracujący w organach administracji publicznej. Od wielu lat ekspert w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej realizujący szkolenia z zakresu NPP, NPO i EP.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77, 690 948 300
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. UWAGA! Przy zgłoszeniu na szkolenie do 31 grudnia 2026 r. cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 12 stycznia 2026 r.