• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne wymiary dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej. Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo

online
Miejsce
Internet
Termin
12 maja 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 28 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Ustawa o dostępności rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie stron www, dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej i pomoże w rozwiązaniu najważniejszych problemów związanych z redagowaniem stron urzędowych zgodnie ze standardami WCAG.

Ważne informacje o szkoleniu

Czy Twoja instytucja spełnia wymogi dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej?
Czy chcesz nauczyć się tworzyć materiały dostosowane do potrzeb różnych grup odbiorców?
Nasze szkolenie to idealna okazja, aby zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności w tym zakresie!

Podczas warsztatu:
• Przeanalizujemy kluczowe zagadnienia dotyczące dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w podmiotach publicznych.
• Omówimy wymagania, wynikające z ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Przyjrzymy się specyfice funkcjonowania grup odbiorców, napotykających bariery komunikacyjne (m.in. osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, intelektualnymi, czy osób neuroróżnorodnych).
• Skupimy się na praktycznym wdrożeniu przepisów ustawy o dostępności, poprzez ćwiczenia i analizę rzeczywistych dokumentów.
Szkolenie ma charakter warsztatowy – oznacza to, że nie tylko zdobędziesz teoretyczną wiedzę, ale przede wszystkim nauczysz się jej skutecznego stosowania w praktyce!

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uporządkujesz informacje w zakresie kluczowych aspektów dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w świetle ustawy o dostępności z 19 lipca 2019 r.
• Dowiesz się, jakie minimalne wymagania muszą spełniać instytucje publiczne i jak skutecznie je wdrażać.
• Nauczysz się jak tworzyć:
- dokumenty cyfrowe zgodne ze standardami dostępności,
- poprawne i skuteczne opisy alternatywne do zdjęć i grafik,
- teksty w języku prostym i ETR (łatwy do czytania i zrozumienia).
• Zdobędziesz praktyczne umiejętności nie tylko w zakresie dostosowywania treści do wymogów dostępności, ale także w skutecznej komunikacji – np. przy tworzeniu materiałów promocyjnych, postów na social media czy przygotowywaniu wystąpień publicznych.
• Poznasz dobre praktyki i wskazówki, które pomogą Ci wdrożyć dostępność w Twojej organizacji.

zwiń
rozwiń
Program

1. Przepisy i wymagania dotyczące dostępności:
• Regulacje prawne – co instytucje publiczne muszą wiedzieć?
• Kim są odbiorcy dostępnych treści?
• Technologie wspierające użytkowników.
• Standard WCAG – najważniejsze zasady.
2. Tworzenie dostępnych dokumentów – ćwiczenia praktyczne:
• Jak tworzyć dostępne dokumenty w Wordzie?
• Jak dostosować prezentacje w Power Point?
• Jak zapewnić dostępność dokumentów PDF?
• Elementy graficzne w dokumentach – dobre praktyki.
• Narzędzia do sprawdzania dostępności i monitorowania poprawności treści.
3. Tworzenie dobrych opisów alternatywnych – praktyczne wskazówki:
• Jak dodawać opisy alternatywne do zdjęć i grafik?
• Jak dostosowywać grafiki na stronach i w social mediach?
4. Skuteczna komunikacja i prosty język – ćwiczenia praktyczne:
• Zasady pisania tekstów w języku prostym.
• Jak przygotować skuteczny ETR o zakresie działalności instytucji?
• Praktyczne sposoby dostosowywania komunikacji do potrzeb odbiorców.
5. Podsumowanie szkolenia, sesja pytań i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności w instytucji.
• Osoby zajmujące się komunikacją i promocją w jednostce.
• Redaktorzy treści na stronach internetowych i social mediach.
• Rzecznicy prasowi i osoby odpowiedzialne za kontakty z mediami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert ds. dostępności, trener, audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 18-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu zajęć, w tym warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 28 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 6 maja 2025 r.