MODUŁ II: RODO W KADRACH
1. Ochrona informacji poufnych w kadrach: źródła ochrony, zakres ochrony, sposoby zabezpieczenia informacji poufnych:
a) tajemnica przedsiębiorstwa,
b) tajemnica zawodowa i skutki jej naruszenia,
c) informacja niejawna,
d) dane osobowe,
e) oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z informacją prawnie chronioną (wzór),
f) umowa o zachowaniu poufności z pracownikiem i zleceniobiorcą (wzór).
2. Katalog aktów prawnych regulujących ochronę danych osobowych w kadrach:
a) RODO.
b) relacja RODO do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
c) kodeks pracy,
d) ustawa o ZFŚS.
e) rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej,
f) rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej pracowników oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy.
3. Identyfikacja danych osobowych w kadrach.
4. Analiza przypadku:
a) na badania lekarskie (PESEL i adres zamieszkania w skierowaniu na wstępne badania),
b) kwestionariusz osobowy dla kandydata,
c) kwestionariusz osobowy dla pracownika (m.in. dane osoby, z którą należy się skontaktować w razie wypadku),
d) umowa o pracę (m.in. czy do pierwszej umowy można wpisać PESEL lub adres zamieszkania),
e) lista obecności – zbiorcza czy indywidualna?
f) rekrutacja,
g) pytanie o niekaralność,
h) co zrobić z CV po zakończonym procesie rekrutacji,
i) pytanie o ciążę a rekrutacja na stanowisko, na którym praca kobiety w ciąży jest wzbroniona.
5. RODO a badanie trzeźwości (środków działających podobnie do alkoholu) oraz praca zdalna:
a) podstawy przetwarzania danych osobowych na potrzeby kontroli trzeźwości i pracy zdalnej,
b) jak zaktualizować rejestr czynności przetwarzania i czy należy aktualizować treść klauzul informacyjnych?
c) jakie treści powinna zawierać procedura ochrony danych osobowych przetwarzanych w trakcie pracy zdalnej?
d) jak zgodnie z RODO wprowadzić kontrolę pracy zdalnej, w tym np. monitorowanie aktywności komputera?
e) kontrola trzeźwości (środków działających podobnie do alkoholu) – schemat kontroli z zachowaniem wymogów RODO,
f) okres przechowywania wyników kontroli,
g) procedura ochrony danych osobowych dla pracy zdalnej - wzór zapisów.
6. Monitoring w zakładzie pracy:
a) rodzaje monitoringu (monitoring wizyjny, bilingów rozmów, poczty email, lokalizacyjny, inne formy monitoringu),
b) wprowadzenie monitoringu krok po kroku (wzór zapisów do regulaminu pracy / obwieszczenia).
7. Zabezpieczenie danych osobowych w kadrach:
a) obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych,
b) środki techniczno – organizacyjne ochrony danych osobowych,
c) lista źródeł informacji o środkach techniczno-organizacyjnych ochrony danych,
d) omówienie środków techniczno-organizacyjnych ochrony danych,
e) wymagania dotyczące systemów informatycznych,
f) Inspektor Ochrony Danych.
8. Umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych: umowa powierzenia przetwarzania danych – wzór.
9. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – przetwarzanie danych osobowych:
a) podstawa przetwarzania danych osobowych,
b) ustalanie sytuacji dochodowej do celów socjalnych a zasada minimalizmu,
c) okres przetwarzania danych ZFŚS,
d) upoważnienie do przetwarzania danych członków komisji socjalnej – wzór,
e) potwierdzenie dokonania corocznego przeglądu – wzór.
10. Administrator, współadministrator, procesor, odbiorca - identyfikacja na przykładach z zakresu kadr.
11. Prawa osoby fizycznej w związku z przetwarzaniem jej danych osobowych.
12. Kontrole PUODO w 2024 roku:
a) przebieg kontroli,
b) uprawnienia inspektora PUODO podczas kontroli,
c) protokół kontroli (ze szczególnym uwzględnieniem prawa kontrolowanego do wniesienia umotywowanych uwag i zastrzeżeń oraz prawa odmowy podpisania protokołu kontroli),
d) kontrola Państwowej Inspekcji Pracy dotycząca ochrony danych osobowych.
13. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych:
a) kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych?
b) odpowiedzialność na podstawie dotychczasowych przepisów,
c) kary finansowe przewidziane w RODO.
14. Omówienie wzorów dokumentów:
a) polityka ochrony danych osobowych,
b) rejestr osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
c) rejestr czynności przetwarzania, rejestr kategorii czynności przetwarzania,
d) umowa powierzenia przetwarzania danych,
e) zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych,
f) rejestr naruszeń ochrony danych osobowych,
g) klauzula informacyjna (pracownik, kandydat, zleceniobiorca),
h) klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Dzień II.
Moduł 1. ŹRÓDŁA KONFLIKTÓW
1. Czy każda grupa to zespół?
2. Cechy zespołów zwycięskich i czynniki sukcesu zespołu.
3. Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach:
a) poziom informacji,
b) poziom celów,
c) poziom geograficzny,
d) poziom wartości,
e) poziom relacji.
4. Typy postaw:
a) postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna),
b) postawy wyuczone (asertywna i odważna).
5. Korzyści z bycia asertywnym.
6. Preferowany styl zachowania.
7. Wpływ komunikacji na kształtowanie postaw i zachowań pracowniczych oraz budowanie kultury organizacyjnej instytucji.
8. Budowanie atmosfery współpracy, działania, otwartości i komunikacji w zespole.
9. Edyfikacja – pozytywne mówienie o innych kluczem do integracji zespołu i stworzenia atmosfery współpracy.
Moduł 2. EFEKTYWNA KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA
I. Poznanie swojego stylu komunikacji:
1. Komunikacja - umiejętności komunikacyjne w relacjach.
2. Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z innymi.
3. Aktywne, bierne, kosmetyczne, czy głębokie – jak słuchanie wpływa na nawiązywanie relacji i zarządzanie relacjami z innymi?
4. Jak być w pełni aktywnym słuchaczem? Kształtowanie aktywnego słuchania opartego na empatii i otwartości.
5. Współpraca w sytuacjach kryzysu (konstruktywne radzenie sobie ze stresem swoim i współpracowników).
6. Przezwyciężanie barier komunikacyjnych (agresja, nietolerancja) z wykorzystaniem komunikatów asertywnych.
7. Konstruktywna krytyka – oddziel fakty od emocji.
8. Zarządzanie emocjami – kontrola emocji a sprawne kierowanie pracownikami.
9. Style komunikacyjne – jak budować pozytywne relacje z osobami o odmiennym stylu komunikacji.
10. Autodiagnoza własnego typu osobowości w kontekście umiejętności komunikacyjnych.
11. Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole.
Kadry, prawo pracy, płace