Część I – Źródła informacji na temat zarządzania ryzykiem – omówienie.
1. Podstawy zarządzania ryzykiem – terminologia, w tym: ryzyko, zarządzanie ryzykiem, istotność ryzyka, akceptowalny poziom ryzyka, (AIRMIC, COSO)
2. Wymagania normy ISO 9001:2015 dla zarządzania ryzykiem, w tym: planowanie i wdrażanie działań oparte na ryzyku, zagrożenia i szanse, szacowanie ryzyka i szans
3. Ogólne założenia normy ISO 27001:2017 dla zarządzania ryzykiem w tym wytyczne dotyczące szacowania i postępowania z ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji, omówienie 11 obszarów wpływających na bezpieczeństwo informacji:
4. Proces zarządzania ryzykiem – struktura procesu w ujęciu ISO 31000 w tym: omówienie szczegółowych regulacji dot. poszczególnych etapów cyklu życia procesu zarządzania ryzykiem
5. Wymagania systemu kontroli zarządczej dla zarządzania ryzykiem, standardy i wytyczne MF – omówienie struktury zarządzania ryzykiem, określenie misji, celów i zadań oraz monitorowanie ich realizacji.
6. Elementy systemu zarządzanie ryzykiem: środowisko działania organizacji, ustalenie misji/celów/zadań oraz etapy procesu zarządzania ryzykiem (identyfikacja, analiza, ocena, reakcja, monitorowanie). Omówienie kontekstu działania organizacji.
Część II – Praktyczne zarządzanie ryzykiem.
1. Etap I - identyfikacja ryzyka – metody identyfikacji ryzyka (dla zagrożenia i szans) – omówienie metod (burza mózgów, kwestionariusze, bazy danych i rejestry incydentów, metoda fiszki, diagram Ishikawy, analiza dokumentacji organizacji, zadań, analiza SWOT, analiza wariantów, badanie „horyzontu”, audyty i inspekcje)
2. Etap II - analiza ryzyka w tym omówienie sposobu opisu ryzyka oraz ustalenia przyczyn powstanie ryzyka, stosowanych zabezpieczeń/mechanizmów kontroli w odniesieniu do konkretnego ryzyka, rodzaje i charakter ryzyk oraz kategoryzacji ryzyka , ustalenie wag ryzyka (skali) oraz przeprowadzenie oceny punktowej ryzyka, wyliczenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka( sposób oceny) i wskazanie skutków jakie może wywołać ryzyko (podanie możliwych rodzaje skutków/wpływu/oddziaływania), ustalenie wartości ryzyka (WRN -ryzyko brutto, WRR-ryzyko netto).
3. Etap III - ocena ryzyka – wyznaczenie apetytu na ryzyko, omówienie sposobu ustalania progu dla ryzyka (nieistotne, istotne, nieakceptowalne), hierarchizacja ryzyka, rejestr ryzyka (mapa/macierz ryzyka)
4. Etap IV - reakcja na ryzyko –omówienie różnych strategii postępowania - unikanie ryzyka (eliminacja), transfer, redukcja w tym zastosowanie odpowiednich mechanizmów kontrolnych (kontrole, plany awaryjne z uwzględnieniem analizy koszt-korzyść), tolerancja, wykorzystanie możliwości, w tym tworzenie planów postępowania z ryzykiem (przykłady).
5. Etap V – monitorowanie i przegląd ryzyk - komunikacja, raportowanie i dokumentowanie systemu, minimalne wymagania.
6. Role w procesie zarządzania ryzykiem – przykładowa struktura zadań i odpowiedzialności w procesie zarządzania ryzykiem – Najwyższe kierownictwo, kierownicy operacyjni, średni szczebel, komórka ds. ryzyka/zespół ds. ryzyka/ koordynator właściciele ryzyk, kontrola i audyt, pracownicy.
7. System oceny zarządzania ryzykiem EFQM – doskonalenie systemu.
Audyt, kontrola, zarządcze