Serdecznie zapraszam na kolejne spotkanie Forum Koordynatorów ds. dostępności, które odbędzie się 24 maja br.

Temat: Zapewnianie dostępności w zamówieniach publicznych

Termin: 24 maja 2024, g. 9-13.30

Po wejściu w życie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wydatkowanie środków publicznych w ramach realizacji zadań publicznych, w trybie zamówień publicznych oraz zlecania lub powierzania zadań publicznych powinno zapewniać dostępność architektoniczną, cyfrową oraz informacyjno - komunikacyjną, co najmniej w zakresie minimalnym, czyli określonym przez wymagania, o których mowa w art. 6 uzd. Wszystkie podmioty, realizujące zadania publiczne muszą bezwzględnie wymagać od wykonawców realizacji tych zadań w ten sposób, aby były dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami. Podczas Forum przestawimy i przeanalizujemy najważniejsze wytyczne dla instytucji publicznych w tej tematyce:

  • Zaprezentujemy zagadnienia dotyczące zapewniania dostępności w zamówieniach publicznych zgodnie z przepisami ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Prawa zamówień publicznych.
  • Przedstawimy przepisy prawa UE dotyczące wyrównywania szans w postaci dostępności w wielu płaszczyznach życia.
  • Zaprezentujemy przykłady zapisów w OPZ oraz klauzule dotyczące dostępności.
  • Wskażemy, jak wdrażać przepisy ustawy o zapewnianiu dostępności w praktyce.
  • Przedstawimy zasady przygotowania konkretnych wytycznych, zapisów w umowach stosowanych w zamówieniach publicznych dotyczących zapewniania dostępności.
  • Zaprezentujemy najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości w zakresie zapewnienia dostępności w zamówieniach publicznych oraz praktyczne wskazówki i sposoby prawidłowego postępowania mające na celu ich wyeliminowanie.

Prezentowane zagadnienia będziemy popierać licznymi przykładami z praktyki stosowania przepisów, doświadczeń i dobrych praktyk.

  1. Praktyczne zastosowanie art. 4 ust. 3 uzd oraz art. 100 ust. 1 ustawy z 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych:
  • Minimalne wymagania wynikające z ustawy o zapewnieniu dostępności.
  • Warunki udziału w postępowaniu.
  • Przykładowe zapisy i klauzule dostępności do Specyfikacji Warunków Zamówienia.
  • Kategorie zamówień wraz z przykładowymi klauzulami dotyczącymi dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej, cyfrowej, dostępnych wydarzeń (audiodeskrypcja, napisy na żywo, tłumacz migowy, transmisje sesji rad samorządowych), działań edukacyjno-kulturalnych, sprzętów i urządzeń.
  1. Dobre praktyki w zamówieniach publicznych:
  • Przykłady dobrych praktyk w zamówieniach publicznych na podstawie przykładów własnych trenera oraz uczestników szkolenia.
  • Współpraca koordynatora z działami zamówień publicznych – jak wypracować gotowy katalog zapisów do postępowań?
  • Dyskusja moderowana z udziałem uczestników forum – jak wygląda praktyczna realizacja postanowień ustawy w naszych urzędach?
  1. Źródła finansowania dostępności w jst:
  • Program „Dostępny Samorząd 2.0”.
  • Program „Dostępna przestrzeń publiczna”.
  • Fundusz Dostępności.
  • Rozwiązania bezkosztowe podnoszące dostępność.
  • Podsumowanie, dyskusja
  •  
  • Prowadzący: ekspert ds. dostępności, trener, audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 17-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla Koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności.