• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Optymalizacja finansowania oświaty – wydatki oświatowe, subwencja, dotacje celowe. Kompendium wiedzy

1190 zł netto. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Dla członków zrzeszonych w Forach Oświatowych działających przy ośrodkach Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego cena 1040 zł netto.

CENA ZAWIERA: udział w dwudniowym, profesjonalnym szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem, pobyt w Hotelu z pełnym wyżywieniem, integracyjną kolacją i noclegiem w pokoju dwuosobowym (istnieje możliwość noclegu w pokoju jednoosobowym za dodatkową opłatą w wysokości 80 zł).

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy Państwa na wyjazdowe, dwudniowe szkolenie, podczas którego, w urokliwej scenerii Sandomierza, będą mieli Państwo możliwość zdobyć lub pogłębić wiedzę dotyczącą zasad finansowania oświaty. Dwoje wybitnych ekspertów, byłych pracowników MEN, autorów m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, przepisów w zakresie dotowania przedszkoli, szkół i placówek niesamorządowych czy nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowe wyjaśni zawiłości systemu finansowania zadań oświatowych oraz rozliczania dotacji celowych. Dwudniowy, wyjazdowy charakter szkolenia pozwoli na integrację uczestników, wymianę doświadczeń i spostrzeżeń.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

DZIEŃ I

  • Poznanie zasad związanych z finansowaniem zadań oświatowych w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez samorząd oraz w stosunku do naliczonej subwencji oświatowej.
  • Zrozumienie przyczyny otrzymywania subwencji o określonej wysokości.
  • Poznanie zależności pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a subwencją oświatową: na jakie wydatki w szkole otrzymują Państwo subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość (zakres zadań które są dobrze finansowane z subwencji i te, które wymagają dodatkowo dużych nakładów finansowych ze strony samorządu).
  • Pokażemy, jak samorząd może zoptymalizować wydatki na oświatę, wykorzystując dane, którymi dysponuje.
  • Wytłumaczymy w prosty sposób, w jaki sposób jest kalkulowana subwencja i jakie dane są uwzględniane do jej naliczenia. Pokażemy, co można zrobić, aby mieć wpływ na zwiększenie subwencji oświatowej i lepszą optymalizację wydatków szkoły.

DZIEŃ II

  • Przekazanie wiedzy w zakresie rozliczania dotacji celowych z budżetu państwa (lub samorządu).
  • Omówimy zasady rozliczania dotacji na podręczniki i materiały edukacyjne oraz ćwiczeniowe (dla szkół samorządowych oraz niesamorządowych).
  • Wskażemy możliwości wykorzystania dotacji na rozwój wychowania przedszkolnego (dla przedszkoli samorządowych), sposoby rozliczenia dotacji, dokumentowania wydatków.
  • Omówimy zasady wykorzystania, rozliczania, w tym wnoszenia wkładu własnego do programu Aktywna tablica (dla szkół samorządowych oraz niesamorządowych).
  • Podpowiemy także jak rozliczyć zajęcia wspomagające po COVID-19 (dla szkół niesamorządowych).

PONADTO:

  • Możliwość integracji, wymiany doświadczeń, wspólnego rozwiązywania problemów. Poznania osób odpowiedzialnych za oświatę w samorządach i jednostkach obsługujących (CUW, ZEAS).
  • Okazja do zadania pytań wybitnym ekspertom w zakresie finansowania oświaty oraz wspólnego pochylenia się nad problemami pojawiającymi się w pracy.
  • Pobyt w komfortowym Hotelu położonym przy Rynku Sandomierskim, pełne wyżywienie, udział w integracyjnej kolacji.
zwiń
rozwiń
Program

Dzień I. JAK OPTYMALIZOWAĆ WYDATKI NA OŚWIATĘ? WYDATKI A SUBWENCJA OŚWIATOWA.

  1. Aspekty prawne – ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
  2. Zasady podziału subwencji ogólnej:
    • Standard finansowy A i wagi/wskaźniki w algorytmie.
    • Metryczka subwencji oświatowej – jak czytać i rozumieć metryczkę, jakie informacje są w niej zawarte i jak je wykorzystać w działalności samorządu?
    • Wskaźnik Di – zależność wysokości subwencji od nauczycieli zatrudnionych przez samorząd. Jak etaty nauczycieli wpływają na wysokość subwencji oświatowej?
  3. Świadoma polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Jak policzyć dokładnie, o ile zmniejszy się subwencja oświatowa przy zatrudnieniu stażysty, a o ile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego.
  4. Wydatki szkoły a wysokość subwencji – na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? W przypadku jakich wydatków finansowanie w subwencji jest pozorne, a w przypadku jakich wystarczające?
  5. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
  6. Omówienie poszczególnych typów oddziałów a dodatkowych środków w subwencji na taki oddział: oddział przygotowawczy, oddział integracyjny, oddział sportowy, oddział dwujęzyczny itd. Czy opłaca się utworzyć taki oddział z uwagi na ponoszone koszty?
  7. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jst. Umiejętne wykorzystanie godzin ponadwymiarowych przez dyrektora szkoły jako optymalizacja wydatków ponoszonych przez samorząd na oświatę.
  8. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
  9. Nieuwzględnienie godzin ponadwymiarowych w subwencji – czy to problem?
  10. Nauczanie indywidualne i zindywidualizowana ścieżka kształcenia – finansowe wyzwanie dla samorządu.
  11. Świetlica szkolna – jak wykorzystać godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
  12. Wpływ zapisów w arkuszu organizacji szkoły na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
  13. Dane wykazane w SIO a wysokość subwencji – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu SIO a wysokość otrzymanej subwencji . Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji oświatowej.

 

Dzień II. ROZLICZANIE DOTACJI CELOWYCH (DOTACJA PODRĘCZNIKOWA, PRZEDSZKOLNA, AKTYWNA TABLICA, ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE).

  1. Dotacja podręcznikowa.
    • Zasady wykorzystania i rozliczania.
    • Rozliczenie w trzech pulach finansowych na szkołę. Przenoszenie między klasami – warunki konieczne. Problemy z refundacją.
    • Zwiększona dotacja na dzieci z orzeczeniami.
    • Sposoby dokumentacji wydatków.
    • Formularze rozliczeniowe dla dyrektora i jst.
    • Wykorzystanie aplikacji MEiN.
  2. Dotacja na rozwój wychowania przedszkolnego (dla przedszkoli samorządowych).
    • Zasady wykorzystania i rozliczania.
    • Wkład własny.
    • Możliwość przenoszenia między jednostkami i rozdziałami klasyfikacji budżetowej.
    • Sposoby dokumentacji wydatków.
    • Przypadki zwrotów dotacji.
    • Formularz rozliczeniowy.
  3. Program Aktywna tablica.
    • Zasady wykorzystania i rozliczania.
    • Wkład własny. Finansowy lub rzeczowy. Różnice. Łączenie wkładów.
    • Sposoby dokumentacji wydatków.
    • Formularz rozliczeniowy.
  4. Zajęcia wspomagające po COVID-19 (dla szkół niesamorządowych).
    • Zasady wykorzystania i rozliczania.
    • Dokumentacja do rozliczenia.
    • Rozliczenie i przypadki zwrotów.
    • Formularze rozliczeniowe.
    • Co zrobić, jeśli wydatki były niższe niż dotacja?
zwiń
rozwiń
Adresaci

pracownicy samorządowi odpowiedzialni za sprawy z zakresu oświaty oraz dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek samorządowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

Przez 7 lat pracowała w MEN. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu, potem w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki, odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

zwiń
rozwiń