• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Obowiązki szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - przepisy wchodzące w życie 6 września 2021 roku

szkolenie stacjonarne

Ważne informacje o szkoleniu

Przepisy ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obligują podmioty publiczne do spełnienia konkretnych warunków w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej. 6 września 2021 roku stanowi datę wprowadzenia obowiązku spełnienia przez podmioty publiczne, a więc również jednostki oświaty, minimalnych wymagań w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, a także stanowi początek obowiązywania przepisów regulujących przebieg postępowania skargowego przy braku spełnienia w/w wymagań.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

•Zapoznanie uczestników z nowymi regulacjami wchodzącymi w życie 6 września 2021 roku dotyczącymi postępowania skargowego, w przypadku braku spełnienia wymagań dotyczących zapewnienia dostępności oraz uporządkowanie wiedzy w zakresie objętym tematyką szkolenia.
•Wskazanie terminu rozpatrzenia wniosku o zapewnienie przez szkołę dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej przez osoby ze szczególnymi potrzebami, postępowania ze skargą na brak dostępności, trybu odwoławczego.
•Omówienie konsekwencji zaniechania zapewnienia dostępności przez szkołę, przedszkole lub placówkę oświatową.
•Umożliwienie wzajemnej wymiany doświadczeń w zakresie realizacji przepisów dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Program

1.Podstawa prawna obligująca szkoły, przedszkola, placówki oświatowej do zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2.Prawo złożenia wniosku o zapewnienie przez szkołę dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej przez osoby ze szczególnymi potrzebami (przepisy obowiązujące od 6 września 2021r.):
- uprawnieni do złożenia wniosku,
- wzór wniosku,
- termin rozpatrzenia wniosku przez szkołę,
- skarga na brak dostępności,
- tryb odwoławczy,
- kary za zaniechanie zapewnienia dostępności przez szkołę.
3.Odrębna procedura skargowa oraz kary związane z brakiem zapewnienia dostępności cyfrowej.
4.Jakie sytuacje mogą stanowić podstawę do wezwania szkoły do zapewnienia dostępności?
5.Definicja szczególnych potrzeb – opis konkretnych przypadków.
6.Analiza minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępu osobom ze szczególnymi potrzebami – jakie warunki musimy spełnić obligatoryjnie w zakresie:
- dostępności architektonicznej (przepisy obowiązujące od 6 września 2021r.),
- dostępności cyfrowej,
- dostępności informacyjno-komunikacyjnej (przepisy obowiązujące od 6 września 2021r.).
7.Dostęp alternatywny jako dopuszczalny sposób zapewnienia dostępności:
- na czym polega,
- kiedy można z niego skorzystać,
- przykłady sytuacji, w których można wprowadzić takie rozwiązanie.
8.Obowiązek umieszczenia warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w umowach na realizację zamówień publicznych.
9.Czy w szkole powołujemy koordynatora do spraw dostępności?
10.Redagowanie przez szkołę planu działania na rzecz poprawy dostępności - obowiązek, czy przydatna praktyka?
11.Uwzględnienie dostępności w prowadzonej i planowanej działalności szkoły.
12. Przetwarzanie danych osobowych osób składających skargę na brak dostępności.
13.Monitorowanie dostępności cyfrowej stron internetowych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Wyniki pierwszego badania automatycznego stanu dostępności cyfrowej stron internetowych podmiotów publicznych za rok 2020. 
14.Cyklicznie obowiązek składania raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy szkół, przedszkoli, placówek oświatowych, urzędów gmin oraz centrów usług wspólnych odpowiedzialni za przygotowanie jednostki do wdrożenia przepisów w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami lub nadzorowanie wdrożenia z pozycji organu prowadzącego a także inne osoby zainteresowane tematem szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli; praktyk z kilkunastoletnim stażem pracy na stanowisku kierowniczym w Wydziale Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta, autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
CENA zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu, materiały szkoleniowe w wersji papierowej,
poczęstunek, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej zamieszczonym na stronie Organizatora www.opole.frdl.pl oraz zawartej w nim Polityce prywatności i ochrony danych osobowych.
UWAGA- Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.opole.frdl.pl lub mailem na adres biuro@opole.frdl.pl do 17 września 2021 r.