• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Stosowanie przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego w obszarach zabezpieczenia społecznego. Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów w prowadzonych postępowaniach administracyjnych

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści
  • Nabycie przez uczestników umiejętności m. in.: w zakresie stosowania w codziennej praktyce orzeczniczej przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, prawidłowego wszczynania postępowania, oceny swojej właściwości odpowiedniego doręczania pism i decyzji, umiejętności komunikacji ze stroną ubiegającą się o przyznanie świadczeń z zapewnieniem jej gwarancji procesowych, właściwego formułowania zapisów rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz protokołów sporządzanych w trakcie prowadzonego postępowania o przyznanie świadczeń, właściwego formułowania podstawy prawnej decyzji z zakresu przyznawania lub odmowy przyznania świadczeń oraz odpowiedniego uzasadniania faktycznego podejmowanych w tym zakresie rozstrzygnięć administracyjnych.
  • Usystematyzowanie wiedzy w przedmiocie procedury administracyjnej z uwzględnieniem dokonanych zmian. 
  • Omówienie instytucji bezpośrednio dotkniętych zmianami: pełnomocnictwo, doręczenie pism, wezwania, podanie, adnotacja urzędowa, zaświadczenia na tle pozostałych przepisów.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego w tym wskazanie praktycznego zastosowania w odniesieniu do systemów zabezpieczenia społecznego (m.in. badanie stanu faktycznego art. 7 kpa):
    1. nierówność podmiotów w postępowaniu administracyjnym – organ a strona postępowania,
    2. jak stosować wytyczne wojewody, zarządzenia wójtów burmistrzów prezydentów by nie naruszyć zasady praworządności,
    3. najczęstsze naruszenia zasady pisemności, różnicowanie interesu strony i interesu społecznego przez miarkowanie pomocy lub jej odmowę,
    4. badanie czy występuje dany stan faktyczny sprawy, od którego ustawa uzależnia przyznanie pomocy oraz jakiego rodzaju świadczenie powinno być w danej sytuacji przyznane,
    5. prawidłowa realizacja zasady informowania stron postępowania i praktyczny wpływ na wynik postępowania,
    6. realizacja czynnego udziału strony w postępowaniu realizowana m.in. przez prawidłowe wszczęcie i prowadzenie postępowania, 
    7. zasada szybkości postępowania a zbadanie dogłębne prawdy obiektywnej,
    8. trwałość decyzji administracyjnej - najczęstsze proceduralne naruszenia, ostateczność a prawomocność decyzji różnice i wpływ na postępowanie.
  2. Postępowanie wyjaśniające:
    1. sporządzanie wezwań do osobistego stawiennictwa, wezwań do uzupełnienia złożonego wniosku, zawieranie odpowiednich pouczeń kierowanych do strony, 
    2. prawidłowe pozostawienie wniosku bez rozpoznania (forma i treść),
    3. umiejętność rozróżniania terminów materialnych i procesowych i konsekwencji wynikających z przekroczenia terminu materialnego bądź procesowego,
    4. właściwa kwalifikacja wniosku przez pryzmat właściwości miejscowej i przedmiotowej organu (kierowanie pism do strony i innych organów w celu zebrania informacji umożliwiających ustalenie właściwości organu,
    5. badanie miejsca zamieszkania pobytu zameldowania sytuacja osób bezdomnych i zamieszkałych za granicą wpływająca na możliwość wydania decyzji przez organ,
    6. problemy z ustalaniem właściwości miejscowej gminy – nieletni, ubezwłasnowolniony, osoba kierowana do DPS,
    7. spory kompetencyjne (przekazywanie wniosku do organu właściwego, wchodzenie w spór kompetencyjny z organem zasady, formułowanie zarzutów, organy właściwe do rozstrzygania sporów kompetencyjnych),
    8. zwrot pisma do strony. Kogo uznać za stronę postępowania (dziecko, dłużnika alimentacyjny, rodzina, rodzice biologiczni i zastępczy, osoby ubezwłasnowolnione),
    9. doręczenia pism i decyzji),
    10. doręczenia pism i decyzji stronie zamieszkałej za granicą. Prawidłowe formułowanie pisma za granicę , określanie skuteczności doręczenia i dalsze postępowanie z wezwaniami korespondencja,
    11. sporządzanie protokołu z wyjaśnień strony, odbieranie oświadczeń sporządzonych przez stronę postępowania, (prawidłowe konstruowanie protokołu, waga dowodowa protokołu) sporządzanie notatek służbowych i ich dalsze wykorzystywanie w prowadzonym postępowaniu wyjaśniającym,
    12. udostępnianie i odmowa udostępniania akt stronie, sporządzanie uwierzytelnionych odpisów dokumentów kiedy i w jakich przypadkach jest to możliwe i kto jest upoważniony do uwierzytelniania dokumentów,
    13. prowadzenie postępowania z udziałem pełnomocnika strony (wezwanie do przedłożenia pełnomocnictwa, opłat za pełnomocnictwo, kto może być pełnomocnikiem, czy każda czynność może być przeprowadzana z pełnomocnikiem, ustanawianie pełnomocnika w siedzibie organu),
    14. wyznaczanie przedstawiciela dla osoby nieobecnej lub niezdolnej do czynności prawnych (formułowanie wniosku do sądu, wskazywanie osoby kuratora, określanie ram postępowania), 
    15. sporządzanie odpisów z akt sprawy i odmowa wydawania uwierzytelnionych kopii z akt sprawy (czy możliwe jest kserowanie akt sprawy, wydawanie potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii akt sprawy), 
    16. aktywizowanie stron postępowania administracyjnego (konstruowanie pouczeń wezwań i uświadamianie konieczności współpracy z organem administracyjnym) a kompetencje pracowników,
    17. terminy załatwienia sprawy (właściwe przedłużenia terminu załatwienia sprawy),
    18. zawieszanie prowadzonego postępowania administracyjnego, właściwa forma zawieszenia postępowania, kiedy musimy uzyskać zgodę stron na zawieszenie postępowania, zawieszenie postępowania z urzędu i na wniosek strony lub wielu stron postępowania, podejmowanie zawieszonego postępowania w sprawie,
    19. ocena dowodów (swobodna ocena dowodów na gruncie kpa, gradacja ważności dowodów i ich wpływu na rozstrzygnięcie, odmowa uwzględnienia dowodu w sprawie lub przeprowadzenia wnioskowanego przez stronę dowodu, prawidłowe sporządzanie wywiadów środowiskowych i ich ocena, różnicowanie wagi dowodów, domniemania prawne i faktyczne).
  3. Wydawanie decyzji pozytywnych i odmownych:
    1. sporządzanie decyzji - właściwe podawanie podstawy prawnej rozstrzygnięcia, formułowanie wyrzeczenia decyzji, konstrukcja i znaczenie uzasadnienia faktycznego decyzji podawanie stanu faktycznego i prawnego w sprawie oraz odpowiedni formułowanie wniosków przy analizie dowodów zebranych w sprawie,
    2. umarzanie postępowania w części lub w całości,
    3. postępowanie odwoławcze (kiedy mamy obowiązek przesłania akt do organu odwoławczego, jak możemy uwzględnić odwołanie strony i czy zawsze można uwzględnić żądanie strony czy możemy podejmować czynności wyjaśniające na tym etapie postępowania, co zrobić z nowymi dokumentami przedłożonymi przez stronę po wydaniu decyzji w sprawie, czy istnieje konieczność uwzględnienia zaleceń organu odwoławczego, związanie wyrokiem sądowym).
  4. Weryfikacja ostatecznych decyzji dotyczących przyznanej pomocy lub rozstrzygającej o istocie sprawy:
    1. kiedy możemy zmienić lub uchylić decyzję administracyjną, właściwy dobór trybu do zmiany lub uchylenia decyzji, rozłączność stosowania trybów nadzwyczajnych z ustawy i z procedury, kolejność stosowania trybów nadzwyczajnych, czy zawsze możemy zmienić decyzję na wniosku strony, zmiana i uchylanie decyzji wstecz lub na przyszłość, czy możliwe jest jednoczesne prowadzenie postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji i wznowienie postępowania w sprawie). 
  5. Zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego w zakresie RODO.
  6. Stosowanie kpa w czasie epidemii.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy i pracownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, wszystkie osoby zainteresowane tematem szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista z zakresu postępowania administracyjnego, rodzinnego, świadczeń rodzinnych i społecznych, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, wieloletni praktyk orzecznik, trener szkoleń prawnych z zakresu zabezpieczenia społecznego oraz procedury administracyjnej, konsultant Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie oraz ośrodków pomocy społecznej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena:
275 zł netto/os. 
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Zgłoszenia: 
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@mistia.org.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.mistia.org.pl do 5 października 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!