• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Specjalista w zakresie postępowania administracyjnego

Program i formularz zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści

Uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej podstawowych zagadnień teoretycznych oraz zagadnień praktycznych z zakresu postępowania administracyjnego.

Omówienie przepisów ma kluczowe znaczenie dla pracowników administracji publicznej w usprawnieniu procedur administracyjnych.

Uczestnicy poznają różne aspekty praktycznego stosowania zasad KPA.

Wszystkie zagadnienia przedstawione zostaną przy użyciu przykładów praktycznych, a także w oparciu o orzecznictwo i doktryny.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I.

  1. Zmiany w obszarze zasad ogólnych postępowania administracyjnego:
    1. zasada „in dubio pro libertate” - art. 7a kpa;
    2. zasada współdziałania organów;
    3. zasada in dubio pro reo;
    4. zasada proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania;
    5. zasada uprawnionych oczekiwań – pewności prawa art. 8 § 2 kpa;
    6. zasada polubownego załatwienia spraw – art. 13 kpa;
    7. zmiana w zakresie dwuinstancyjności postępowania art. 16 kpa;
    8. zdefiniowanie decyzji prawomocnej art. 15 kpa.
  2. Bezczynność organu i przewlekłość postępowania, ponaglenie:
    1. zmiany w art. 36–38 k.p.a., w tym zdefiniowane w art. 37 k.p.a. pojęcia bezczynności i przewlekłości;
    2. ponaglenie jako środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości;
    3. procedura rozpoznania ponaglenia;
    4. obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a., a także zmiana ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych;
    5. skarga na bezczynność i przewlekłość w nowym ujęciu.
  3. Zawiadomienie stron o decyzji lub innych czynnościach w postępowaniach z udziałem znacznej liczby podmiotów (art. 49-49b i art. 91 § 3 k.p.a):
    1. sposób liczenia skutku zawiadomienia;
    2. sposób publicznego zawiadomienia o rozprawie;
    3. prawo żądania przez stronę udostępnienia jej odpisu decyzji lub postanowienia w sposób i w formie określonych we wniosku w przypadku zastosowania zawiadomienia o decyzji a brak możliwości spełnienia tego żądania przez organ.
  4. Mediacja w postępowaniu administracyjnym:
    1. zmiany dot. rozdziału 5a, art. 35 § 5, art. 83 § 4, art. 96a–96n, art. 263 § 1, art. 263a i art. 264 § 1a k.p.a. - jako nowa instytucja postępowania administracyjnego;
    2. charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji - wielość stron, możliwość zawarcia ugody, sprawa, w której organ ma zamiar wydać decyzję na niekorzyść adresata i może się spodziewać odwołania - organ stroną mediacji; cel i skutki mediacji;
    3. układ horyzontalny i układ wertykalny;
    4. bezstronność mediacji;
    5. dobrowolność mediacji;
    6. kwestie poufności;
    7. czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia;
    8. koszty mediacji – wynagrodzenie mediatora.
  5. Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony:
    1. art. 79a k.p.a. - ułatwienie stronie podjęcia działań zmierzających do skorygowania treści wniosku lub uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, a w efekcie – uniknięcie wydania rozstrzygnięcia negatywnego, gdy wydanie decyzji pozytywnej jest możliwe;
    2. zakres zastosowania i wyłączenia na mocy „lex specialis”.
  6. Nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony:
    1. art. 81a k.p.a. – odpowiednik zasady „in dubio pro reo”;
    2. przesłanki i skutki wprowadzenia regulacji;
    3. „wątpliwości faktycznych” a reguły dowodowe;
    4. zastosowanie tej zasady w sprawach, w których występują strony o spornych interesach

Dzień II.

  1. Usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania:
    1. art. 106 § 6 i art. 106a k.p.a. instytucja posiedzenia w trybie współdziałania, na wniosek strony, organu współdziałającego i z urzędu;
    2. termin na zwołanie posiedzenia;
    3. udział stron w posiedzeniu.
  2. Milczące załatwienie sprawy (art. 1 pkt 1, art. 122a–122g, art. 151 § 3, art. 155a, art. 158 § 1 zd. 2, art. 162a k.p.a.):
    1. cel instytucji milczącego załatwienia sprawy i jej istota;
    2. przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do jej zastosowania;
    3. milczące zakończenie postępowania (pasywna) a milcząca zgoda (aktywna);
    4. termin milczącego załatwienia sprawy;
    5. zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy i możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy.
  3. Ugoda administracyjna:
    1. rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” art. 114 k.p.a.;
    2. prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody;
    3. doprecyzowanie treści ugody i konieczność włączenia ugody do akt sprawy;
    4. forma ugody.
  4. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego:
    1. zrzeczeniu się odwołania;
    2. zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej;
    3. wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa;
    4. sprzeciw od decyzji kasatoryjnej wymogi formalne i tryb jego wnoszenia oraz rozpoznania;
    5. doprecyzowana forma uwzględnienia skargi strony w trybie autokontroli (zmiana art. 54 § 3 p.p.s.a.);
    6. fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
  5. Tryb postępowania administracyjnego o charakterze uproszczonym:
    1. specyfika postępowania uproszczonego;
    2. maksymalny termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym; wyłączenie możliwości wypowiedzenia się przez stronę co do przeprowadzonych dowodów;
    3. ograniczenie postępowania dowodowego do dowodów przedstawionych przez stronę na etapie wszczęcia postępowania i dowodów możliwych do ustalenia przez organ na podstawie danych, którymi organ ten dysponuje.
  6. Administracyjne kary pieniężne (art. 189a–189k k.p.a.):
    1. definicja administracyjnej kary pieniężnej;
    2. przesłanki wymiaru administracyjnej kary pieniężnej;
    3. odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia;
    4. odsetki od kary zaległej;
    5. terminy przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej;
    6. terminy przedawnienia egzekucji takiej kary;
    7. udzielenie ulgi w spłacie.
  7. Pozostałe zmiany w k.p.a. i w innych ustawach:
    1. możliwość doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi;
    2. doprecyzowanie zasad liczenia terminów;
    3. zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania;
    4. możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie;
    5. pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu;
    6. zachowanie terminu na wniesienie skargi w razie skierowania jej wprost do sądu administracyjnego usunięcie wymogu wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa.
zwiń
rozwiń
Adresaci

osoby zajmujące się, prowadzeniem postępowań administracyjnych, wydawaniem decyzji administracyjnych oraz odwołań od decyzji w jednostkach samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Etatowy Członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, doświadczony ceniony i wysoko oceniany wykładowca.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena:
485 zł netto/os. 
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Zgłoszenia: 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@mistia.org.pl lub poprzez formularz zgłoszenia na www.mista.org.pl do 19 października 2020 r.


UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!