Slider

Zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – ustalanie, pobór i egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi po nowelizacji ustawy w lipcu 2019 roku

16 września 2019, godz. 10.00-15.00

FRDL MISTiA

Szanowni Państwo,

na początku lipca 2019 r. przyjęta została nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zmieniona ustawa wprowadza szereg nowych rozwiązań w sferze gospodarki odpadami komunalnymi, w tym również w obszarze związanym z ustalaniem, poborem
i egzekucją opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nowe propozycje ustawodawcy sprzyjać mają usprawnieniu poboru opłaty, popularnie nazywanej opłatą „śmieciową”. Czy słuszne z założenia intencje ustawodawcy uproszczą pobór opłaty, czas pokaże. Na szkoleniu omówione zostaną zmienione przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz wskazane zostaną propozycje praktycznego ich zastosowania do konkretnych stanów faktycznych. Oprócz zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, omówione zostaną również zmiany w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które uprościć mają egzekucję opłaty „śmieciowej”. Poruszone zostaną również kwestie związane ze stosowaniem wybranych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w toku spraw związanych
z ustalaniem i poborem opłaty.

ADRESACI:

pracownicy urzędów gmin i innych jednostek, którzy zajmują się obsługą finansową należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zarówno w sferze wymiaru, rachunkowości jak i windykacji tych należności.

PROGRAM:

  1. Charakterystyka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi aspekty – prawno-podatkowe należności
  2. Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  • podmioty zobowiązane do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • nowe wymogi formalne co do wzoru deklaracji
  • obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania jako odpadów segregowanych
  • nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie)
  • konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu (decyzja o utracie prawa do zwolnienia)
  • konsekwencje braku segregacji odpadów
  • wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • dopuszczenie możliwości składania odrębnych deklaracji dla budynków wielolokalowych
  • składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2015r. (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
  • pojęcie właściciela nieruchomości dla celów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • odpowiedzialność spółdzielni mieszkaniowej i wspólnoty mieszkaniowej z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  1. Zmiana danych w deklaracji
  • zmieniony termin składania nowych deklaracji
  • możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej zobowiązanie w przypadku śmierci mieszkańca
  • jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
  • czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
  • czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
  • Nowa ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek
  • zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego
  1. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji
  • wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
  • pełnomocnik w postępowaniu podatkowym
  1. Przedawnienie prawa do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
  • kiedy przedawnia się należność wynikająca z decyzji określającej (np. decyzja wydana w 2014 r.)?
  • jakie działania przerywają bieg przedawnienia?
  • co można zrobić aby przerwać bieg przedawnienia?
  1. Wybrane zagadnienia związane z poborem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwzględnieniem przepisów Ordynacji podatkowej.
  • odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej płatności opłaty – do jakiej kwoty odsetek nie należy pobierać?
  • kto jest zobowiązany do naliczania odsetek – organ podatkowy czy podmiot wpłacający opłatę po terminie płatności?
  • czy w przypadku nieterminowej płatności opłaty i konieczności zarachowania wpłaty proporcjonalnie na należność główną i odsetki należy każdorazowo wydawać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
  • zasady zaliczania wpłat i dokonywania przerachowań w przypadku wpłaty na zaległości
  • pierwszeństwo zaliczenia wpłaty na koszty upomnienia
  1. Postępowanie z nadpłatami opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
  • zakres decyzji o stwierdzeniu nadpłaty
  • zaliczenie nadpłaty na koszty upomnienia
  • zasady zwrotu nadpłaty w niewielkiej wysokości oraz dla osoby nie mającej obowiązku posiadania rachunku bankowego
  • czy na każdą nadpłatę należy wydawać decyzję o zwrocie nadpłaty?
  • postępowanie z nadpłatami powstałymi w wyniku korekty lub nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • w jakich formach następuje zwrot nadpłaty?
  • zasady oprocentowania nadpłat – kiedy zwrot nadpłaty będzie oprocentowany?
  1. Zasady dokonywania płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • możliwość dokonania płatności przez małżonka, zstępnego, wstępnego, rodzeństwo – kiedy wpłatę można uznać za prawidłową?
  • możliwość płatności kartą
  • kto musi dokonywać płatności w formie przelewu z rachunku bankowego?
  • możliwość powierzenia obsługi kasowej podmiotowi zewnętrznemu
  1. Nieefektywne formy likwidacji zaległości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • umorzenie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wniosek osoby fizycznej
  • umorzenie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wniosek podmiotów prowadzących działalność gospodarczą
  • czy przesłaną umorzenia zaległości może być fakt zakłóceń w odbiorze odpadów komunalnych?
  • zasady wygaszania decyzji ratalnej i odroczeniu terminu płatności w przypadku niedotrzymania terminu płatności ustalonych rat
  1. Działania o charakterze przedegzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  • czy wystawiać upomnienia w przypadku braku wpłaty i w jakim terminie po upływie terminu płatności?
  • jakie są minimalne kwoty, na które upomnienie powinno być wystawione?
  • elementy niezbędne upomnienia wg przepisów rozporządzenia Ministra Finansów
  • kiedy należy wystawić tytuł wykonawczy?
  • omówienie aktualnego wzoru tytułu wykonawczego i zasad jego wypełnienia w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • nowa podstawa wystawienia tytułu wykonawczego w oparciu o zawiadomienie
  • czy po zawiadomieniu musi być doręczone upomnienie przed wystawieniem tytułu wykonawczego?
  • czy i kiedy można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego wystawienia upomnienia?
  • zasady aktualizacji tytułów wykonawczych
  1. Omówienie przepisów w zakresie właściwości organu egzekucyjnego w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • czy wójt gminy może być nadal organem egzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi? 
  • możliwość zawarcia porozumienia z naczelnikiem urzędu skarbowego w zakresie prowadzenia przez wójta gminy egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • pozytywne i negatywne aspekty prowadzenia egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez wójta gminy.
  1. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje. 

KORZYŚCI:

poznanie zmienionych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz wskazanie propozycji praktycznego ich zastosowania do konkretnych stanów faktycznych. Oprócz zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, omówione zostaną również zmiany w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które uprościć mają egzekucję opłaty „śmieciowej”. Poruszone zostaną również kwestie związane ze stosowaniem wybranych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w toku spraw związanych z ustalaniem i poborem opłaty. Uczestnicy otrzymają bogate materiały szkoleniowe, a w nich m.in. wzór instrukcji w sprawie ewidencji dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzory pism dot.  postępowania określającego należność w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi , wzory pism do organu egzekucyjnego oraz  decyzji, postanowień przydatnych w pracy osób zajmujących się obsługą finansową opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 PROWADZĄCA:

Specjalistka z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych. Autorka opracowań z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowanych w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.

CENA:

440 zł netto + VAT (23% bądź zw.)

Dla osób, które zgłoszą się do 2 września 2019 r., cena promocyjna 390 zł + VAT (23% bądź zw.). Zwolnienie z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena zawiera: Udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, imienne zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w szkoleniu, bufet kawowy, lunch.

TERMIN PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ:

do wyczerpania miejsc

REZYGNACJA ZE SZKOLENIA:

Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej najpóźniej 5 dni roboczych przed terminem rozpoczęcia szkolenia.

W przypadku otrzymania rezygnacji później niż 5 dni robocze przed terminem szkolenia, organizator ma prawo obciążyć zgłaszającego 50% kosztów szkolenia.

W przypadku niedokonania pisemnej rezygnacji i niezgłoszenia się uczestnika na szkolenie, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa wynikającymi z przesłanego zgłoszenia na szkolenie.

Opis i program szkolenia chronione prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Szkolenie zlecone:

Prezentowane szkolenie możemy zrealizować również w formie zamkniętej (zleconej).  Wszystkie kwestie związane z przeprowadzeniem szkolenia zamkniętego (czas, miejsce, cena) ustalane są indywidualnie, dlatego zapraszamy do kontaktu.

Opiekun szkolenia:

Jolanta Przejczowska,  e-mail:  jolanta.przejczowska@mistia.org.pl

Font Resize
Kontrast Tytułów