Slider

Kurs: Intensywny kurs dla osób odbywających służbę przygotowawczą (XLVII edycja)

Szanowni Państwo,

Zapraszamy do udziału w XLVII edycji intensywnego kursu dla osób odbywających służbę przygotowawczą.

 Kurs obejmujący łącznie 24 godziny dydaktyczne, odbędzie się w dniach 11, 12 i 13 lutego 2019 roku

            Dotychczasowe edycje przygotowanego przez FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji cyklu szkoleń nie tylko zostały wysoko ocenione przez uczestników, ale przede wszystkim spotkały się z pozytywnymi reakcjami ze strony samorządów. To dla nas świadectwo, że dobrze odpowiedzieliśmy na ich oczekiwania i potrzeby.

            Podobnie jak w poprzednich edycjach, proponujemy intensywne szkolenie, prowadzone przez naszych najlepszych i najbardziej doświadczonych ekspertów-praktyków, zakończone testem sprawdzającym wiedzę uczestników, którego wyniki zostaną przekazane do Państwa Urzędu.

            Program kursu odpowiada na wytyczne sformułowane przez specjalny zespół powołany
w 2009 roku przez członków działającego przy FRDL MISTiA Forum Sekretarzy Samorządów Polski Południowej i, w naszym przekonaniu, wyczerpuje zakres teoretycznego przygotowania stawiany przez znowelizowaną Ustawę o pracownikach samorządowych. Jesteśmy przekonani, że proponowana forma szkolenia, będzie pomocna w przeprowadzeniu służby przygotowawczej w Państwa urzędach,
a przesłane na Państwa ręce oryginały testów wypełnianych przez uczestników będą mogły zostać uznane za dokument poświadczający zdobytą przez wydelegowanych pracowników wiedzę teoretyczną.

Koszt uczestnictwa w cyklu szkoleniowym wynosi 950 zł (zw. z VAT) od osoby (cena promocyjna 900 zł przy zgłoszeniu do 28 stycznia 2019 r.), a opłata ta obejmuje:

– 24 godziny zajęć dydaktycznych oraz materiały szkoleniowe,

– przeprowadzenie testu sprawdzającego wiedzę oraz certyfikat ukończenia kursu,

– catering serwowany w czasie przerw kawowych oraz przerw na lunch.

Zgłoszenia do udziału w XLVII edycji intensywnego kursu dla osób odbywających służbę przygotowawczą przyjmujemy do  4 lutego 2019 roku pod adresem:

 FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji,
Floriańska 31, 31-019 Kraków, tel./fax. 12 623 72 44, e-mail: szkolenia@mistia.org.pl

 

Program zajęć

Dzień I – 11 lutego 2019 r.

9.45 -10.00

Wprowadzenie do kursu – informacje ogólne

10.00 – 13.15

Akty prawne i ich hierarchia, podstawy prawne funkcjonowania samorządu

13.15 – 14.00

Lunch

14.00 -15.30

Urzędnik – zawód czy służba?

15.30 -17.30

Ustawa o dostępie do informacji publicznej, ustawa o ochronie danych osobowych, ochrona tajemnicy prawnie chronionej

 

Dzień II – 12 lutego 2019 r.

9.30 – 13.30

Kodeks postępowania administracyjnego

13.30 – 14.15

Lunch

14.15 – 15.45

Ustawa o finansach publicznych

16.00 -17.30

Zarządzanie dokumentacją w samorządowej jednostce organizacyjnej

 

Dzień III – 13 lutego 2019 r.

9.30 – 11.00

Bieżący okres programowania funduszy unijnych 2014-2020 

11.15 – 12.45

Instytucje Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe

12.45 – 13.30

Lunch

13.30 – 15.00

Komunikacja interpersonalna i praca w zespole

15.15 – 16.45

Ustawa prawo zamówień publicznych

17.00 – 17.30

Test sprawdzający wiedzę

 

Dzień I – poniedziałek 11 lutego 2019 r.

Wprowadzenie do kursu – informacje ogólne

Akty prawne i ich hierarchia, podstawy prawne funkcjonowania samorządu

  • Konstytucyjna koncepcja otwartego systemu źródeł prawa
  • Powszechnie obowiązujące źródła prawa (art. 87 ust.1 Konstytucji)
  • Konstytucja, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia
    – źródła prawa miejscowego
    – źródła prawa miejscowego stanowione przez organy samorządu terytorialnego
    – źródła prawa miejscowego stanowione przez wojewódzkie organy administracji rządowej
  • Prawo wewnętrzne
  • Zasady publikacji i promulgacji źródeł prawa

Podstawy prawne funkcjonowania samorządu (ustawy ustrojowe)

  • Podmioty administracji publicznej – organy administracji publicznej, urzędy administracji publicznej, organ – urząd (rodzaje zależności), jednostki organizacyjne administracji publicznej, ich rodzaje
  • Samorząd terytorialny, jako szczególna forma ustrojowa realizacji zadań administracji publicznej
  • Pojęcie samorządu, rodzaje samorządu (samorząd w gminie, powiecie i w województwie)
  • Administracja rządowa (centralna i wojewódzka administracja rządowa)
  • Wykonywanie zadań administracji publicznej przez podmioty niepubliczne

Wykładowca: prawnik, doświadczony urzędnik samorządowy, trener, długoletni  Sekretarz Miasta Władysławowa.

Urzędnik – zawód czy służba?

  • Urzędnik – jego rola i miejsce w systemie demokratycznego państwa prawa
  • (zapisy ustaw o pracownikach państwowych, o pracownikach samorządowych)
  • Etyka pracy urzędnika, przestrzeganie zasad zawartych w Kodeksie etycznym służby cywilnej, to jest:
    – rzetelności
    – bezstronności
    – neutralności politycznej
  • Dbałość o rozwijanie kompetencji
  • Europejski Kodeks Dobrej Administracji
  • Zachowanie i wygląd zewnętrzny

Wykładowca: prawnik, doświadczony urzędnik samorządowy, trener,  długoletni Sekretarz Miasta Władysławowa.

Ustawa o dostępie do informacji publicznej, ustawa o ochronie danych osobowych, ochrona tajemnicy prawnie chronionej

  • Ochrona danych osobowych
    – podstawowe pojęcia
    – GIODO
    – przetwarzanie danych osobowych, dane sensytywne (wrażliwe)
    – udostępnianie i odmowa udostępnienia danych osobowych, prawa osoby, której dane dotyczą
    – zabezpieczenie danych osobowych
    – rejestracja zbiorów danych osobowych i wykreślenie z rejestru
    – odpowiedzialność karna
  • Dostęp do informacji publicznej
    – podstawy prawne
    – informacja publiczna – pojęcia
    – Biuletyn Informacji Publicznej
    – zasady dostępu do informacji publicznej
    – formy udostępniania informacji – udostępnianie informacji na wniosek
    – ograniczenia w dostępie do informacji publicznej
    – odpowiedzialność karna
  • Ochrona informacji niejawnych
    – podstawy prawne
    – zasady klasyfikowania informacji niejawnych
    – postępowanie sprawdzające
    – postępowanie z dokumentami zawierającymi informacje niejawne
    – sposób przechowywania i przekazywania dokumentów niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”
    – środki ochrony fizycznej informacji niejawnych
    – bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych
    – odpowiedzialność karna.

Wykładowca: pracownik administracji publicznej, doświadczony trener.

Dzień II – wtorek 12 lutego 2019 r.

Kodeks postępowania administracyjnego

  • Zakres stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego
  • Wszczęcie postępowania administracyjnego: z urzędu i na wniosek
  • Strona w postępowaniu administracyjnym
  • Wniosek – zakres formalny – uzupełnienie wniosku
  • Środki dowodowe w postępowaniu administracyjnym (rozprawa, oględziny, protokoły, adnotacje)
  • Zawieszenie postępowania: z urzędu i na wniosek
  • Umorzenie postępowania
  • Postępowanie „uzgodnieniowe” art. 106 Kpa
  • Decyzje – wymogi formalne
  • Obowiązki organów I instancji po wniesieniu odwołania
  • Postępowanie przed organem II instancji
  • Zmiany decyzji ostatecznej (art. 154, 155 Kpa)
  • Wznowienie postępowania
  • Stwierdzenie nieważności decyzji
  • Wydanie zaświadczeń przez organy administracji publicznej.

Wykładowca: prawnik, etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie

Ustawa o finansach publicznych

  • Zagadnienia ogólne finansów publicznych
  • Jednostka samorządu terytorialnego i jej jednostka organizacyjna w sektorze finansów publicznych – podobieństwa, różnice i zależności
  • Formy organizacyjne sektora finansów publicznych
  • Istota i zakres rachunkowości budżetowej w świetle ustawy o finansach publicznych
  • Planowanie i wykonanie budżetu; klasyfikacja budżetowa, klasyfikacja wydatków strukturalnych, dochody i wydatki, w tym środki z bezzwrotnej pomocy przekazywanej
    z budżetu Unii Europejskiej lub innych mechanizmów finansowych
  • Istota i znaczenie rachunkowości w świetle ustawy o rachunkowości
  • Podstawy prawne rachunkowości, ogólne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
  • Funkcje rachunkowości, obowiązki kierowników jednostek w zakresie rachunkowości
  • Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych – rola, zadania, obowiązki
    i uprawnienia w stosunku do innych pracowników jednostki
  • Naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  • Kontrola wewnętrzna w jednostce sektora finansów publicznych, rola i znaczenie w realizacji budżetu jst i planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych.

Wykładowca: ekonomista, specjalista z zakresu gospodarowania finansami w jednostkach sektora finansów publicznych.

 

Zarządzanie dokumentacją w samorządowej jednostce organizacyjnej

  • Prawo archiwalne i przepisy wewnętrzne dotyczące postępowania z dokumentacją
  • Systemy kancelaryjne
  • Rodzaje dokumentacji współczesnej
  • Jednolity rzeczowy wykaz akt i jego prawidłowe stosowanie

Wykładowca: starszy archiwista w Oddziale VI Archiwum Narodowego w Krakowie.

 

Dzień III – środa 13 lutego 2019 r.   

Bieżący okres programowania funduszy unijnych 2014-2020 

  • Ogólne zasady i podział na programy operacyjne
  • Regionalny Program Operacyjny dla województwa małopolskiego – założenia
  • Programy wspólnotowe:
    – Erasmus+
    – Kreatywna Europa
    – Obywatele dla Europy.

Wykładowca: niezależna trenerka, konsultantka, autorka projektów społecznych współfinansowanych ze środków publicznych, funduszy unijnych i funduszy międzynarodowych.

Instytucje Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe

  • Instytucje Unii Europejskiej:
    – Rada Unii Europejskiej
    – Komisja Europejska i Dyrekcje Generalne
    – Parlament Europejski
    – Europejski Trybunał Obrachunkowy
    – Europejski Trybunał Sprawiedliwości
  • Organizacje międzynarodowe:
    – Rada Europy
    – ONZ i jej agendy
    – NATO
  • Podstawy polskiej polityki zagranicznej.

Wykładowca: niezależna trenerka, konsultantka, autorka projektów społecznych współfinansowanych ze środków publicznych, funduszy unijnych i funduszy międzynarodowych.

Komunikacja interpersonalna i praca w zespole

  • Komunikacja interpersonalna – charakterystyka procesu, czynniki i cechy skutecznej komunikacji
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna – zasady słuchania, mówienia, zachowywania się
    w kontakcie indywidualnym i publicznym, postrzegania innych osób
  • Współpraca z innymi – style pracy grupy, synergia grupowa,  techniki  pracy grupowej
  • Zakłócenia kontaktów interpersonalnych – trudne sytuacje, trudni klienci, konflikt, ekspozycja społeczna, radzenie sobie ze stresem
  • Pozytywne wzorce zachowań – typologia reakcji na sytuacje społeczne, zachowania asertywne we współdziałaniu, w stosunkach pod-  i nadrzędności oraz w  komunikacji.

Wykładowca: psycholog, były pracownik dydaktyczny w Instytucie Socjologii UJ, doświadczony trener prowadzący szkolenia z zakresu pracy w zespole i relacji międzyludzkich.

Ustawa prawo zamówień publicznych

  • Planowanie zamówień
  • Progi ustawowe
  • Szacowanie wartości zamówienia
  • Zakaz dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy
  • Zasady dzielenia zamówienia na części i udzielania zamówień w częściach
  • Prowadzenie postępowań z dopuszczeniem składania ofert częściowych
  • Obowiązki zamawiającego w odniesieniu do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 30 000 euro
  • Zmiany treści ogłoszenia i specyfikacji
  • Opis przedmiotu zamówienia
  • Warunki udziału w postępowaniu oraz dokumenty potwierdzające ich spełnienie
  • Zasady poprawiania omyłek w ofertach i informowania wykonawców
  • Dokumentowanie postępowań
  • Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy

Wykładowca: specjalista praktyk w zakresie zamówień publicznych, doświadczony trener.

Test sprawdzający wiedzę

Font Resize
Kontrast Tytułów