Intensywny kurs dla osób odbywających służbę przygotowawczą – XLIX edycja
18,19 i 20 września 2019 r.
FRDL MISTiA
Szanowni Państwo,
Przekazujemy na Państwa ręce ofertę XLIX edycji intensywnego kursu dla osób odbywających służbę przygotowawczą.
Kurs obejmujący łącznie 24 godziny dydaktyczne odbędzie się w dniach 18, 19 i 20 września 2019 roku
Dotychczasowe edycje przygotowanego przez FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego
i Administracji cyklu szkoleń nie tylko zostały wysoko ocenione przez uczestników, ale przede wszystkim spotkały się z pozytywnymi reakcjami ze strony samorządów. To dla nas świadectwo, że dobrze odpowiedzieliśmy na ich oczekiwania i potrzeby.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, proponujemy intensywne szkolenie, prowadzone przez naszych najlepszych i najbardziej doświadczonych ekspertów-praktyków, zakończone testem sprawdzającym wiedzę uczestników, którego wyniki zostaną przekazane do Państwa Urzędu.
Program kursu wyczerpuje zakres teoretycznego przygotowania stawiany przez znowelizowaną Ustawę
o pracownikach samorządowych. Jesteśmy przekonani, że proponowana forma szkolenia, będzie pomocna w przeprowadzeniu służby przygotowawczej w Państwa urzędach, a przesłane na Państwa ręce oryginały testów wypełnianych przez uczestników będą mogły zostać uznane za dokument poświadczający zdobytą przez wydelegowanych pracowników wiedzę teoretyczną.
Prosimy o zapoznanie się z naszą ofertą i zachęcamy do odwiedzania strony internetowej www.mistia.org.pl na której publikujemy inne nasze oferty szkoleniowe.
Program zajęć
Dzień I – 18 września 2019 r. w godz. 10.00-17.30
1. Ochrona danych osobowych RODO
- Ochrona danych osobowych – obowiązujący stan prawny,
- Nowe obowiązki administratorów danych oraz podmiotów przetwarzających dane osobowe,
- Przesłanki przetwarzania danych zwykłych i sensytywnych,
- Zgoda osoby, której dane dotyczą, a inne przesłanki (art. 5, 6 i 9 RODO),
- Inspektor ochrony danych,
- Odpowiedzialność cywilna, karna i administracyjna w RODO.
Wykładowca: prawnik, Członek SKO w Krakowie, doświadczony trener, specjalista z zakresu prawa administracyjnego i ochrony danych osobowych
2. Akty prawne i ich hierarchia, podstawy prawne funkcjonowania samorządu
- Konstytucyjna koncepcja otwartego systemu źródeł prawa,
- Powszechnie obowiązujące źródła prawa (art. 87 ust.1 Konstytucji),
- Konstytucja, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia:
– źródła prawa miejscowego,
– źródła prawa miejscowego stanowione przez organy samorządu terytorialnego,
– źródła prawa miejscowego stanowione przez wojewódzkie organy administracji rządowej,
- Prawo wewnętrzne,
- Zasady publikacji i promulgacji źródeł prawa.
3. Podstawy prawne funkcjonowania samorządu (ustawy ustrojowe)
- Podmioty administracji publicznej – organy administracji publicznej, urzędy administracji publicznej, organ – urząd (rodzaje zależności), jednostki organizacyjne administracji publicznej, ich rodzaje,
- Samorząd terytorialny, jako szczególna forma ustrojowa realizacji zadań administracji publicznej,
- Pojęcie samorządu, rodzaje samorządu (samorząd w gminie, powiecie i w województwie),
- Administracja rządowa (centralna i wojewódzka administracja rządowa),
- Wykonywanie zadań administracji publicznej przez podmioty niepubliczne.
Wykładowca: prawnik, Członek SKO w Krakowie, doświadczony trener, specjalista z zakresu prawa administracyjnego i ochrony danych osobowych.
4. Ustawa Prawo zamówień publicznych
- Planowanie zamówień,
- Progi ustawowe,
- Szacowanie wartości zamówienia,
- Zakaz dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy,
- Zasady dzielenia zamówienia na części i udzielania zamówień w częściach,
- Prowadzenie postępowań z dopuszczeniem składania ofert częściowych,
- Obowiązki zamawiającego w odniesieniu do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 30 000 euro,
- Zmiany treści ogłoszenia i specyfikacji,
- Opis przedmiotu zamówienia,
- Warunki udziału w postępowaniu oraz dokumenty potwierdzające ich spełnienie,
- Zasady poprawiania omyłek w ofertach i informowania wykonawców,
- Dokumentowanie postępowań,
- Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy.
Wykładowca: specjalista ds. zamówień publicznych, były wieloletni arbiter Urzędu Zamówień Publicznych, doświadczony trener.
5. Ustawa o dostępie do informacji publicznej, ochrona tajemnicy prawnie chronionej
- Dostęp do informacji publicznej:
– podstawy prawne,
– informacja publiczna – pojęcia,
– Biuletyn Informacji Publicznej,
– zasady dostępu do informacji publicznej,
– formy udostępniania informacji – udostępnianie informacji na wniosek,
– ograniczenia w dostępie do informacji publicznej,
– odpowiedzialność karna,
- Ochrona informacji niejawnych:
– podstawy prawne,
– zasady klasyfikowania informacji niejawnych,
– postępowanie sprawdzające,
– postępowanie z dokumentami zawierającymi informacje niejawne,
– sposób przechowywania i przekazywania dokumentów niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”,
– środki ochrony fizycznej informacji niejawnych,
– bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych,
– odpowiedzialność karna.
Wykładowca: pracownik administracji publicznej, doświadczony trener.
Dzień II – 19 września 2019 r. w godz. 9.30-17.30
1. Kodeks postępowania administracyjnego
- Zakres stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego,
- Wszczęcie postępowania administracyjnego: z urzędu i na wniosek,
- Strona w postępowaniu administracyjnym,
- Wniosek – zakres formalny – uzupełnienie wniosku,
- Środki dowodowe w postępowaniu administracyjnym (rozprawa, oględziny, protokoły, adnotacje),
- Zawieszenie postępowania: z urzędu i na wniosek,
- Umorzenie postępowania,
- Postępowanie „uzgodnieniowe” art. 106 Kpa,
- Decyzje – wymogi formalne,
- Obowiązki organów I instancji po wniesieniu odwołania,
- Postępowanie przed organem II instancji,
- Zmiany decyzji ostatecznej (art. 154, 155 Kpa),
- Wznowienie postępowania,
- Stwierdzenie nieważności decyzji,
- Wydanie zaświadczeń przez organy administracji publicznej.
Wykładowca: prawnik, Członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie doświadczony trener, specjalista z zakresu prawa administracyjnego.
2. Ustawa o finansach publicznych
- Zagadnienia ogólne finansów publicznych,
- Jednostka samorządu terytorialnego i jej jednostka organizacyjna w sektorze finansów publicznych
– podobieństwa, różnice i zależności, - Formy organizacyjne sektora finansów publicznych,
- Istota i zakres rachunkowości budżetowej w świetle ustawy o finansach publicznych,
- Planowanie i wykonanie budżetu; klasyfikacja budżetowa, klasyfikacja wydatków strukturalnych, dochody
i wydatki, w tym środki z bezzwrotnej pomocy przekazywanej z budżetu Unii Europejskiej lub innych mechanizmów finansowych, - Istota i znaczenie rachunkowości w świetle ustawy o rachunkowości,
- Podstawy prawne rachunkowości, ogólne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych,
- Funkcje rachunkowości, obowiązki kierowników jednostek w zakresie rachunkowości,
- Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych – rola, zadania, obowiązki i uprawnienia
w stosunku do innych pracowników jednostki, - Naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- Kontrola wewnętrzna w jednostce sektora finansów publicznych, rola i znaczenie w realizacji budżetu jst
i planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych.
Wykładowca: ekonomista, specjalista z zakresu gospodarowania finansami w jednostkach sektora finansów publicznych.
3. Zarządzanie dokumentacją w samorządowej jednostce organizacyjnej
- Prawo archiwalne i przepisy wewnętrzne dotyczące postępowania z dokumentacją,
- Systemy kancelaryjne,
- Rodzaje dokumentacji współczesnej,
- Jednolity rzeczowy wykaz akt i jego prawidłowe stosowanie.
Wykładowca: starszy archiwista w Oddziale VI Archiwum Narodowego w Krakowie.
Dzień III – 20 września 2019 r. w godz. 10.00-16.30
1. Bieżący okres programowania funduszy unijnych 2014-2020
- Ogólne zasady i podział na programy operacyjne,
- Regionalny Program Operacyjny dla województwa małopolskiego – założenia,
- Programy wspólnotowe:
– Erasmus+,
– Kreatywna Europa,
– Obywatele dla Europy.
Wykładowca: niezależna trenerka, konsultantka, autorka projektów społecznych współfinansowanych
ze środków publicznych, funduszy unijnych i funduszy międzynarodowych.
2. Instytucje Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe
- Instytucje Unii Europejskiej:
– Rada Unii Europejskiej,
– Komisja Europejska i Dyrekcje Generalne,
– Parlament Europejski,
– Europejski Trybunał Obrachunkowy,
– Europejski Trybunał Sprawiedliwości,
- Organizacje międzynarodowe:
– Rada Europy,
– ONZ i jej agendy,
– NATO,
- Podstawy polskiej polityki zagranicznej,
- Wstęp do nowego programowania na lata 2021-2027.
Wykładowca: niezależna trenerka, konsultantka, autorka projektów społecznych współfinansowanych
ze środków publicznych, funduszy unijnych i funduszy międzynarodowych.
3. Komunikacja interpersonalna i praca w zespole
- Komunikacja interpersonalna – charakterystyka procesu, czynniki i cechy skutecznej komunikacji,
- Komunikacja werbalna i niewerbalna – zasady słuchania, mówienia, zachowywania się,
w kontakcie indywidualnym i publicznym, postrzegania innych osób, - Współpraca z innymi – style pracy grupy, synergia grupowa, techniki pracy grupowej,
- Zakłócenia kontaktów interpersonalnych – trudne sytuacje, trudni klienci, konflikt, ekspozycja społeczna, radzenie sobie ze stresem,
- Pozytywne wzorce zachowań – typologia reakcji na sytuacje społeczne, zachowania asertywne
we współdziałaniu, w stosunkach pod- i nadrzędności oraz w komunikacji.
Wykładowca: psycholog, były pracownik dydaktyczny w Instytucie Socjologii UJ, doświadczony trener prowadzący szkolenia z zakresu pracy w zespole i relacji międzyludzkich.
Test sprawdzający wiedzę
Koszt uczestnictwa w cyklu szkoleniowym wynosi 950 zł (zw. z VAT) od osoby
900 zł – cena promocyjna przy zgłoszeniu do 4 września 2019 r.),
Opłata obejmuje:
- 24 godziny zajęć dydaktycznych oraz materiały szkoleniowe,
- przeprowadzenie testu sprawdzającego wiedzę,
- certyfikat ukończenia kursu,
- bufet kawowy, lunch.
Zgłoszenia do udziału w XLIX edycji intensywnego kursu dla osób odbywających służbę przygotowawczą przyjmujemy do 16 września 2019 roku
REZYGNACJA ZE SZKOLENIA:
Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej najpóźniej
5 dni roboczych przed terminem rozpoczęcia szkolenia.
W przypadku otrzymania rezygnacji później niż 5 dni robocze przed terminem szkolenia, organizator ma prawo obciążyć zgłaszającego 50% kosztów szkolenia.
W przypadku niedokonania pisemnej rezygnacji i niezgłoszenia się uczestnika na szkolenie, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa wynikającymi z przesłanego zgłoszenia na szkolenie.
Opis i program szkolenia chronione prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opiekun kursu: Jolanta Przejczowska, mail: jolanta.przejczowska@mistia.org.pl