INTENSYWNY KURS DLA OSÓB ODBYWAJĄCYCH SŁUŻBĘ PRZYGOTOWAWCZĄ – JUBILEUSZOWA 50. EDYCJA
3, 4 i 5 grudnia 2019 r.
FRDL MISTiA
Szanowni Państwo,
miło nam zaprosić Państwa do udziału w zaplanowanej na 3-5 grudnia, jubileuszowej 50. edycji intensywnego kursu dla osób odbywających służbę przygotowawczą. Wszystkie dotychczasowe edycje kursu, nie tylko zostały wysoko ocenione przez uczestników, ale przede wszystkim spotkały się z pozytywnymi reakcjami ze strony samorządów. To dla nas świadectwo, że dobrze odpowiadamy na ich oczekiwania i potrzeby.
Kurs obejmujący łącznie 24 godziny dydaktyczne odbędzie się w dniach 3, 4 i 5 grudnia 2019 roku
Podobnie jak w poprzednich edycjach, proponujemy intensywne szkolenie, prowadzone przez naszych najlepszych i najbardziej doświadczonych ekspertów-praktyków, zakończone testem sprawdzającym wiedzę uczestników, którego wyniki zostaną przekazane do Państwa Urzędu.
Program kursu wyczerpuje zakres teoretycznego przygotowania stawiany przez znowelizowaną Ustawę o pracownikach samorządowych. Jesteśmy przekonani, że proponowana forma szkolenia, będzie pomocna w przeprowadzeniu służby przygotowawczej w Państwa urzędach, a przesłane na Państwa ręce oryginały testów wypełnianych przez uczestników będą mogły zostać uznane za dokument poświadczający zdobytą przez wydelegowanych pracowników wiedzę teoretyczną.
Program zajęć
Dzień I – 3 grudnia 2019 r. w godz. 10:00 – 17:30
- Ochrona danych osobowych RODO
Ochrona danych osobowych – obowiązujący stan prawny
Nowe obowiązki administratorów danych oraz podmiotów przetwarzających dane osobowe:
Przesłanki przetwarzania danych zwykłych i sensytywnych.
Zgoda osoby, której dane dotyczą, a inne przesłanki (art. 5, 6 i 9 RODO).
Inspektor ochrony danych.
Odpowiedzialność cywilna, karna i administracyjna w RODO.
Wykładowca: prawnik, Członek SKO w Krakowie, doświadczony trener, specjalista z zakresu prawa administracyjnego i ochrony danych osobowych
2. Akty prawne i ich hierarchia, podstawy prawne funkcjonowania samorządu
Konstytucyjna koncepcja otwartego systemu źródeł prawa
Powszechnie obowiązujące źródła prawa (art. 87 ust.1 Konstytucji)
Konstytucja, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia
– źródła prawa miejscowego
– źródła prawa miejscowego stanowione przez organy samorządu terytorialnego
– źródła prawa miejscowego stanowione przez wojewódzkie organy administracji rządowej
Prawo wewnętrzne
Zasady publikacji i promulgacji źródeł prawa
3. Podstawy prawne funkcjonowania samorządu (ustawy ustrojowe)
Podmioty administracji publicznej – organy administracji publicznej, urzędy administracji publicznej, organ – urząd (rodzaje zależności), jednostki organizacyjne administracji publicznej, ich rodzaje
Samorząd terytorialny, jako szczególna forma ustrojowa realizacji zadań administracji publicznej
Pojęcie samorządu, rodzaje samorządu (samorząd w gminie, powiecie i w województwie)
Administracja rządowa (centralna i wojewódzka administracja rządowa)
Wykonywanie zadań administracji publicznej przez podmioty niepubliczne
Wykładowca: prawnik, Członek SKO w Krakowie, doświadczony trener, specjalista z zakresu prawa administracyjnego i ochrony danych osobowych.
4. Ustawa Prawo zamówień publicznych
Planowanie zamówień
Progi ustawowe
Szacowanie wartości zamówienia
Zakaz dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy
Zasady dzielenia zamówienia na części i udzielania zamówień w częściach
Prowadzenie postępowań z dopuszczeniem składania ofert częściowych
Obowiązki zamawiającego w odniesieniu do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 30 000 euro
Zmiany treści ogłoszenia i specyfikacji
Opis przedmiotu zamówienia
Warunki udziału w postępowaniu oraz dokumenty potwierdzające ich spełnienie
Zasady poprawiania omyłek w ofertach i informowania wykonawców
Dokumentowanie postępowań
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy
Wykładowca: specjalista ds. zamówień publicznych, były wieloletni arbiter Urzędu Zamówień Publicznych, doświadczony trener.
5.Ustawa o dostępie do informacji publicznej, ochrona tajemnicy prawnie chronionej
Dostęp do informacji publicznej
– podstawy prawne
– informacja publiczna – pojęcia
– Biuletyn Informacji Publicznej
– zasady dostępu do informacji publicznej
– formy udostępniania informacji – udostępnianie informacji na wniosek
– ograniczenia w dostępie do informacji publicznej
– odpowiedzialność karna
Ochrona informacji niejawnych
– podstawy prawne
– zasady klasyfikowania informacji niejawnych
– postępowanie sprawdzające
– postępowanie z dokumentami zawierającymi informacje niejawne
– sposób przechowywania i przekazywania dokumentów niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”
– środki ochrony fizycznej informacji niejawnych
– bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych
– odpowiedzialność karna.
Wykładowca: pracownik administracji publicznej, doświadczony trener.
Dzień II – 4 grudnia 2019 r. w godz. 9:30 – 17:30
- Kodeks postępowania administracyjnego
Zakres stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego
Wszczęcie postępowania administracyjnego: z urzędu i na wniosek
Strona w postępowaniu administracyjnym
Wniosek – zakres formalny – uzupełnienie wniosku
Środki dowodowe w postępowaniu administracyjnym (rozprawa, oględziny, protokoły, adnotacje)
Zawieszenie postępowania: z urzędu i na wniosek
Umorzenie postępowania
Postępowanie „uzgodnieniowe” art. 106 Kpa
Decyzje – wymogi formalne
Obowiązki organów I instancji po wniesieniu odwołania
Postępowanie przed organem II instancji
Zmiany decyzji ostatecznej (art. 154, 155 Kpa)
Wznowienie postępowania
Stwierdzenie nieważności decyzji
Wydanie zaświadczeń przez organy administracji publicznej.
Wykładowca: prawnik, Członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie doświadczony trener, specjalista z zakresu prawa administracyjnego.
2.Ustawa o finansach publicznych
Zagadnienia ogólne finansów publicznych
Jednostka samorządu terytorialnego i jej jednostka organizacyjna w sektorze finansów publicznych – podobieństwa, różnice i zależności
Formy organizacyjne sektora finansów publicznych
Istota i zakres rachunkowości budżetowej w świetle ustawy o finansach publicznych
Planowanie i wykonanie budżetu; klasyfikacja budżetowa, klasyfikacja wydatków strukturalnych, dochody i wydatki, w tym środki z bezzwrotnej pomocy przekazywanej
z budżetu Unii Europejskiej lub innych mechanizmów finansowych
Istota i znaczenie rachunkowości w świetle ustawy o rachunkowości
Podstawy prawne rachunkowości, ogólne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
Funkcje rachunkowości, obowiązki kierowników jednostek w zakresie rachunkowości
Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych – rola, zadania, obowiązki
i uprawnienia w stosunku do innych pracowników jednostki
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Kontrola wewnętrzna w jednostce sektora finansów publicznych, rola i znaczenie w realizacji budżetu jst i planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych.
Wykładowca: prawnik i ekonomista, specjalista z zakresu finansów publicznych, kontroli zarządczej.
3.Zarządzanie dokumentacją w samorządowej jednostce organizacyjnej
Prawo archiwalne i przepisy wewnętrzne dotyczące postępowania z dokumentacją
Systemy kancelaryjne
Rodzaje dokumentacji współczesnej
Jednolity rzeczowy wykaz akt i jego prawidłowe stosowanie
Wykładowca: starszy archiwista w Oddziale VI Archiwum Narodowego w Krakowie.
Dzień III – 5 grudnia 2019 r. w godz. 10:00 – 16:30
- Bieżący okres programowania funduszy unijnych 2014-2020
Ogólne zasady i podział na programy operacyjne
Regionalny Program Operacyjny dla województwa małopolskiego – założenia
Programy wspólnotowe:
– Erasmus+
– Kreatywna Europa
– Obywatele dla Europy.
Wykładowca: niezależna trenerka, konsultantka, autorka projektów społecznych współfinansowanych ze środków publicznych, funduszy unijnych i funduszy międzynarodowych.
2. Instytucje Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe
Instytucje Unii Europejskiej:
– Rada Unii Europejskiej
– Komisja Europejska i Dyrekcje Generalne
– Parlament Europejski
– Europejski Trybunał Obrachunkowy
– Europejski Trybunał Sprawiedliwości
Organizacje międzynarodowe:
– Rada Europy
– ONZ i jej agendy
– NATO
Podstawy polskiej polityki zagranicznej
Wstęp do nowego programowania na lata 2021-2027
Wykładowca: niezależna trenerka, konsultantka, autorka projektów społecznych współfinansowanych ze środków publicznych, funduszy unijnych i funduszy międzynarodowych.
3. Komunikacja interpersonalna i praca w zespole
Komunikacja interpersonalna – charakterystyka procesu, czynniki i cechy skutecznej komunikacji
Komunikacja werbalna i niewerbalna – zasady słuchania, mówienia, zachowywania się
w kontakcie indywidualnym i publicznym, postrzegania innych osób
Współpraca z innymi – style pracy grupy, synergia grupowa, techniki pracy grupowej
Zakłócenia kontaktów interpersonalnych – trudne sytuacje, trudni klienci, konflikt, ekspozycja społeczna, radzenie sobie ze stresem
Pozytywne wzorce zachowań – typologia reakcji na sytuacje społeczne, zachowania asertywne we współdziałaniu, w stosunkach pod- i nadrzędności oraz w komunikacji.
Wykładowca: psycholog, były pracownik dydaktyczny w Instytucie Socjologii UJ, doświadczony trener prowadzący szkolenia z zakresu pracy w zespole i relacji międzyludzkich.
Test sprawdzający wiedzę
Koszt uczestnictwa w cyklu szkoleniowym wynosi 950 zł (zw. z VAT) od osoby (cena promocyjna 900 zł przy zgłoszeniu do 19 listopada 2019 r.), a opłata ta obejmuje:
– 24 godziny zajęć dydaktycznych oraz materiały szkoleniowe,
– przeprowadzenie testu sprawdzającego wiedzę oraz certyfikat ukończenia kursu,
– catering serwowany w czasie przerw kawowych oraz przerw na lunch.
Zgłoszenia do udziału w 50-tej edycji intensywnego kursu dla osób odbywających służbę przygotowawczą przyjmujemy do 27 listopada 2019 roku pod adresem:
FRDL im. Jerzego Regulskiego, Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji, ul. Floriańska 31, 31-019 Kraków, tel./fax. 12 623 72 44, e-mail: szkolenia@mistia.org.pl
Opiekun szkolenia: jolanta.przejczowska@mistia.org.pl